BN'ers in het ziekenhuis
Gezondheid & zorg
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 15, 16, 17 Plaats reactie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15558
Vr Mei 27, 2022 10:32 pm Reageer met quote

redone schreef:
Kees ik geef jou helemaal gelijk met alles wat je hier geschreven hebt, als je me niet begrijpen wilt ook prima, in ieder geval fijn weekend!
Communiceren lijkt mij een zaak van zenden en ontvangen. Er kan iets haperen bij de ontvanger maar evengoed bij de zender. Als ik aangeef iets niet te begrijpen dan is dat geen onwil maar bedoel ik dat ook precies zo.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 5890
Vr Mei 27, 2022 11:33 pm Reageer met quote

Het lijkt wel of er maar twee mogelijkheden zijn : je werkt vanuit een roeping óf je werkt voor het geld.
Dat lijkt me onzin. Het geld is niet voor iedereen de belangrijkste waarde. Een beroep uitoefenen dat voldoening schenkt, waarin je je talenten kwijt kunt, waarbij je het gevoel hebt dat het betekenisvol is en vooral een beroep dat je met plezier doet is voor veel mensen de belangrijkste waarde, maar dat wil niet zeggen dat er geen rechtvaardig salaris tegenover mag staan. Je gaat niet in de zorg werken om rijk te worden, maar mogelijk haken wel jongeren af vanwege de niet passende beloning. Zij hebben vast geen roeping, maar mogelijk wel het talent om goede verpleegkundigen te worden. En die laatsten wil ik aan mijn bed als ik ze nodig heb.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Mei 27, 2022 11:59 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Het lijkt wel of er maar twee mogelijkheden zijn : je werkt vanuit een roeping óf je werkt voor het geld.
Dat lijkt me onzin. Het geld is niet voor iedereen de belangrijkste waarde. Een beroep uitoefenen dat voldoening schenkt, waarin je je talenten kwijt kunt, waarbij je het gevoel hebt dat het betekenisvol is en vooral een beroep dat je met plezier doet is voor veel mensen de belangrijkste waarde, maar dat wil niet zeggen dat er geen rechtvaardig salaris tegenover mag staan. Je gaat niet in de zorg werken om rijk te worden, maar mogelijk haken wel jongeren af vanwege de niet passende beloning. Zij hebben vast geen roeping, maar mogelijk wel het talent om goede verpleegkundigen te worden. En die laatsten wil ik aan mijn bed als ik ze nodig heb.
Iets leuk vinden en er goed in zijn gaan meestal samen. Dat geldt voor tuinieren, koken, je huis onderhouden maar ook voor betaald werk, zoals onderwijs, gezondheidszorg of politie, om wat voorbeelden te noemen. Ik ben me ervan bewust dat ik verre van volledig ben maar die drie noem ik natuurlijk niet voor niets omdat ze gemeen hebben niet commercieel te zijn en voor de werknemers stuk voor stuk uitdagend werk bieden. Voor mij is dat nog steeds een aantrekkelijke kant van mijn werk. Als het allemaal te gladjes verloopt, mijn werkdagen grotendeels uit koffiedrinken of oeverloze vergaderingen zouden bestaan had ik allang de pijp aan Maarten gegeven. Het zal duidelijk zijn dat ik ook liever zorgverleners met een dergelijke motivatie tegenover me heb als ik onverhoopt de rol van patiënt moet spelen. Het zal zeker schelen als ze zich gesteund voelen door werkgevers en een overheid die voor fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden zorgen.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Laatst aangepast door Keesvi op Di Jun 07, 2022 7:31 pm, in totaal 1 keer bewerkt

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6107
Za Mei 28, 2022 10:56 am Reageer met quote

Er zijn maar weinig beroepen waarin mensen zoveel verantwoordelijkheid dragen als in de zorg. Je kunt geen fouten maken, je kunt niet de kantjes er af lopen want je gaat met levens om en je kunt ook niet staken in moreel opzicht. Een tekort aan werkkracht en een permanent hoge werkdruk (bijzonder ongezond, heel schadelijk) zullen zorgverleners op blijven brengen omdat ze het niet af kunnen laten weten. Zo lang we dat als samenleving dulden, accepteren, misschien zelfs wel prima vinden, maken we misbruik van zorgpersoneel/verpleegkundigen. Zo eenvoudig is dat. Mensen die verantwoordelijk zijn voor levens en die verantwoordelijkheid tot in elke vezel zullen voelen bij de uitvoering van hun zorg voor zieke hulpbehoevende volkomen van hen afhankelijke mensen kunnen gemakkelijker uitgeknepen worden, en dat worden ze. Daar zit een aspect van morele chantage in.

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29911
Za Mei 28, 2022 11:34 am Reageer met quote

Er zijn natuurlijk wel meer beroepen waarbij je een zekere verantwoording hebt. Een treinbestuurder die een rood sein mist, een piloot die even niet oplet, een ingenieur die een rekenfout maakt, een vlechter die de wapening in een betonconstructie verkeerd om legt, het kan allemaal enorme en dodelijke ongelukken veroorzaken.

Dus eigenlijk zouden al die mensen beter betaald moeten worden. Maar voor je het weet zit je dan weer in het bekende vicieuze cirkeltje van de loon- en prijsspiraal die uiteindelijk tot niets leidt.

Het lijkt misschien mooi om voor het zorgpersoneel de lonen te verdubbelen.
Maar we klagen steen en been als de ziekenzorgpremies verdubbeld worden.

En dat zal dan toch onvermijdelijk zijn....

Faber quisque fortunae suae

Greet---Gribou

Stamgast
Stamgast
Antw.: 871
Za Mei 28, 2022 12:25 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
. Mensen die verantwoordelijk zijn voor levens en die verantwoordelijkheid tot in elke vezel zullen voelen bij de uitvoering van hun zorg voor zieke hulpbehoevende volkomen van hen afhankelijke mensen kunnen gemakkelijker uitgeknepen worden, en dat worden ze. Daar zit een aspect van morele chantage in.

Dat uitgeknepen worden vind ik lichtelijk overdreven .

https://www.nationaleberoepengids.nl/salaris/verpleegkundige-in-het-ziekenhuis

en die bedragen zijn exclusief onregelmatigheids toeslag .

NicolaasP

Superlid
Superlid
Za Mei 28, 2022 12:30 pm Reageer met quote

Uitgeknepen niet alleen financieel maar ook qua werkomstandigheden (te hoge werkdruk) wat natuurlijk ook een financiële kwestie is: hoe minder werknemers hoe voordeliger het is voor de werkgever

https://zorgkrant.nl/arbeid-cao/15123-zorg-en-welzijnsmedewerkers-in-houdgreep-van-werkdruk

Quote:
Terwijl Nederland van het coronaslot is, zitten zorg- en welzijnsmedewerkers in de houdgreep van hoge werkdruk. De helft van hen (48%) ervaart nu al hoge werkdruk en bijna een derde (29%) verwacht dat deze de komende maanden sterk toeneemt. Bovendien zijn zorg- en welzijnsmedewerkers al minder mentaal fit dan de rest van werkend Nederland, hebben zij minder energie en is hun huidige privé-werk balans verre van optimaal (rapportcijfer 6,7). Samen met de impact van corona op henzelf, zijn dit zorgelijke signalen voor verdere verslechtering van hun mentale en fysieke welzijn. Met meer uitval, uitstroom en toenemende druk op zorg en welzijn tot gevolg. Hiervoor waarschuwt PGGM&CO op basis van haar onderzoek uitgevoerd in samenwerking met Stichting IZZ onder bijna 2000 zorg- en welzijnsmedewerkers.

Hoge werkdruk verstoort privé-werk balans
Zowel de huidige als de verwachte werkdruk onder zorg- en welzijnsmedewerkers is veel hoger dan die van de rest van werkend Nederland. De werkdruk trekt de grootste wissel op hun - ook lagere- privé-werk balans en mentale fitheid. Andere zaken die medewerkers sterk uit balans brengen, zijn onvoldoende rust nemen, het gevoel altijd bereikbaar te moeten zijn, privé-zorgtaken en emotioneel aangrijpende situaties meemaken.

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3879
Za Mei 28, 2022 1:23 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Er zijn natuurlijk wel meer beroepen waarbij je een zekere verantwoording hebt. Een treinbestuurder die een rood sein mist, een piloot die even niet oplet, een ingenieur die een rekenfout maakt, een vlechter die de wapening in een betonconstructie verkeerd om legt, het kan allemaal enorme en dodelijke ongelukken veroorzaken.

Precies, er zijn vele beroepen met veel verantwoordelijkheden, waarvan de zorg er 1 is.

dagmar57

Superlid
Superlid
Za Mei 28, 2022 1:51 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:

Quote:
Terwijl Nederland van het coronaslot is, zitten zorg- en welzijnsmedewerkers in de houdgreep van hoge werkdruk. De helft van hen (48%) ervaart nu al hoge werkdruk en bijna een derde (29%) verwacht dat deze de komende maanden sterk toeneemt. Bovendien zijn zorg- en welzijnsmedewerkers al minder mentaal fit dan de rest van werkend Nederland, hebben zij minder energie en is hun huidige privé-werk balans verre van optimaal (rapportcijfer 6,7). Samen met de impact van corona op henzelf, zijn dit zorgelijke signalen voor verdere verslechtering van hun mentale en fysieke welzijn. Met meer uitval, uitstroom en toenemende druk op zorg en welzijn tot gevolg. Hiervoor waarschuwt PGGM&CO op basis van haar onderzoek uitgevoerd in samenwerking met Stichting IZZ onder bijna 2000 zorg- en welzijnsmedewerkers.

Zowel de huidige als de verwachte werkdruk onder zorg- en welzijnsmedewerkers is veel hoger dan die van de rest van werkend Nederland. De werkdruk trekt de grootste wissel op hun - ook lagere- privé-werk balans en mentale fitheid. Andere zaken die medewerkers sterk uit balans brengen, zijn onvoldoende rust nemen, het gevoel altijd bereikbaar te moeten zijn, privé-zorgtaken en emotioneel aangrijpende situaties meemaken.

Werkdruk heeft met name ook te maken met te weinig personeel, je kunt nu eenmaal niet zoals met andere banen denken het komt morgen wel als je met mensen werkt, als collega's uitvallen moet het werk gedaan worden door een minder aantal mensen.
Dus meer handen in alle sectoren van de zorg is van groot belang om de werkdruk te verminderen.

Ik schreef al eerder dat de balans werk-privé een grote rol speelt, met name omdat vrouwen de grootste werknemers zijn in de zorg.
De combinatie kinderen en werken is voor veel vrouwen een bepalende factor, goede (betaalbare) kinderopvang is daarom van groot belang.

En daarnaast kent de zorg veel verschillende functies die allemaal belangrijk zijn (het gaat hier met name enkel over verpleegkundigen), de druk is in verpleeghuizen en de thuiszorg, net zo hoog als in de ziekenhuizen, maar die laatste staat altijd het meest in de belangstelling, terwijl in die 1e sectoren de meeste mensen werken.
De spandoeken voor "helden" in de zorg stonden enkel bij de ziekenhuizen, terwijl zich binnen verpleeghuizen enorme drama's afspeelden die daar niet voor onder deden en waar de emotionele werkdruk enorm was, dat mag ook wel eens belicht worden, aangezien in die sector de meeste zorgmedewerkers werken.

Greet---Gribou

Stamgast
Stamgast
Antw.: 871
Za Mei 28, 2022 2:00 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:

En daarnaast kent de zorg veel verschillende functies die allemaal belangrijk zijn (het gaat hier met name enkel over verpleegkundigen), de druk is in verpleeghuizen en de thuiszorg, net zo hoog als in de ziekenhuizen, maar die laatste staat altijd het meest in de belangstelling, terwijl in die 1e sectoren de meeste mensen werken.
De spandoeken voor "helden" in de zorg stonden enkel bij de ziekenhuizen, terwijl zich binnen verpleeghuizen enorme drama's afspeelden die daar niet voor onder deden en waar de emotionele werkdruk enorm was, dat mag ook wel eens belicht worden, aangezien in die sector de meeste zorgmedewerkers werken.

Fijn Dagmar dat je dit ook vermeld , heb ik in een eerdere reactie ook al gedaan ( personeel tekort in o.a. verpleeghuizen en thuiszorg ) helaas hoor je daar zo weinig over hier op het forum en in het nieuws terwijl dit steeds erger gaat worden door de vergrijzing . Laat ze daar maar eens een documentaire over gaan maken en dan het liefst zonder bekende Nederlanders .

NicolaasP

Superlid
Superlid
Za Mei 28, 2022 2:35 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

Dus eigenlijk zouden al die mensen beter betaald moeten worden. Maar voor je het weet zit je dan weer in het bekende vicieuze cirkeltje van de loon- en prijsspiraal die uiteindelijk tot niets leidt.

Het lijkt misschien mooi om voor het zorgpersoneel de lonen te verdubbelen.
Maar we klagen steen en been als de ziekenzorgpremies verdubbeld worden.

En dat zal dan toch onvermijdelijk zijn....

het is een optelsom:

Er zijn maar weinig beroepen waarin mensen zoveel verantwoordelijkheid dragen als in de zorg. Je kunt geen fouten maken, je kunt niet de kantjes er af lopen want je gaat met levens om en je kunt ook niet staken in moreel opzicht. Een tekort aan werkkracht en een permanent hoge werkdruk (bijzonder ongezond, heel schadelijk) zullen zorgverleners op blijven brengen omdat ze het niet af kunnen laten weten. Zo lang we dat als samenleving dulden, accepteren, misschien zelfs wel prima vinden, maken we misbruik van zorgpersoneel/verpleegkundigen. Zo eenvoudig is dat. Mensen die verantwoordelijk zijn voor levens en die verantwoordelijkheid tot in elke vezel zullen voelen bij de uitvoering van hun zorg voor zieke hulpbehoevende volkomen van hen afhankelijke mensen kunnen gemakkelijker uitgeknepen worden, en dat worden ze. Daar zit een aspect van morele chantage in.

Heeft de treinbestuurder of de betonvlechter met dezelfde werkdruk te maken gedurende de 5 x 8 uren dat hij dienst heeft? Moet hij zijn benen ook uit de naad rennen, 101 ballen permanent in de lucht proberen te houden? Heeft hij ook met deze problemen te maken:

Die werkdruk moet omlaag, dáár moet geld voor vrijgemaakt worden en als daar mijn premie voor verhoogd moet worden: prima!

Roman Kent

dagmar57

Superlid
Superlid
Za Mei 28, 2022 2:46 pm Reageer met quote

Greet---Gribou schreef:

Fijn Dagmar dat je dit ook vermeld , heb ik in een eerdere reactie ook al gedaan ( personeel tekort in o.a. verpleeghuizen en thuiszorg ) helaas hoor je daar zo weinig over hier op het forum en in het nieuws terwijl dit steeds erger gaat worden door de vergrijzing . Laat ze daar maar eens een documentaire over gaan maken en dan het liefst zonder bekende Nederlanders .

Ik vind sowieso dat de nadruk in de zorg veel te veel ligt bij ziekenhuiszorg.
Wat denk je van de psychische druk in de Geestelijke gezondheidszorg-jeugdzorg b.v.?
Of waarom staat nooit de gehandicaptenzorg, ook een zware taak qua zorgverlening zowel lichamelijk als psychisch, nooit voorop in de belangstelling? De gehandicaptenzorg werd nooit genoemd tijdens de coronazorg op tv, kwam helemaal niet aan bod.

Dat soort dingen irriteert me nog wel eens, zorg behoort in al zijn facetten evenveel waarde te hebben ongeacht de functie en welke soort zorg iemand ook verleent.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29911
Za Mei 28, 2022 2:52 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:

...Heeft de treinbestuurder of de betonvlechter met dezelfde werkdruk te maken gedurende de 5 x 8 uren dat hij dienst heeft? Moet hij zijn benen ook uit de naad rennen, 101 ballen permanent in de lucht proberen te houden? Heeft hij ook met deze problemen te maken...

Jij denkt dus dat het alleen in de zorg hard werken is. En dat de rest een soort betaalde vakantie is waar je op je gemakkie-aan wel een beetje kan aanrommelen? Zou het personeel op Schiphol nu wel zo lekker naar de zin hebben op dit moment..? Worden ook allemaal onderbetaald...
Quote:

Die werkdruk moet omlaag, dáár moet geld voor vrijgemaakt worden en als daar mijn premie voor verhoogd moet worden: prima!

Kan jij waarschijnlijk gemakkelijk zeggen. En ik zal het ook nog wel overleven.
Maar er zijn al veel te veel anderen die dat er helemaal niet meer bij kunnen hebben. Die nu al op de rand van de financiële afgrond balanceren. Enig idee hoe je dat dan wil oplossen..?

Faber quisque fortunae suae

dagmar57

Superlid
Superlid
Za Mei 28, 2022 3:03 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:

Heeft de treinbestuurder of de betonvlechter met dezelfde werkdruk te maken gedurende de 5 x 8 uren dat hij dienst heeft? Moet hij zijn benen ook uit de naad rennen, 101 ballen permanent in de lucht proberen te houden? Heeft hij ook met deze problemen te maken:

Waarom moet het ene beroep altijd hoger beoordeelt worden dan de andere? Als belangrijker?

Ik denk wel eens dat iemand die zijn leven lang aan de lopende band in een fabriek staat, die persoon er ook nog veel minder voor betaald krijgt, diegene een zwaarder beroep heeft met minder voldoening dan iemand die in de zorg werkt.
Hetzelfde geldt voor de (veelal vaak) mannen die bij vuilnisophaaldienst werken, als je dat een leven lang doet is ook zwaar werk, in weer en wind ook nog en dan zeker niet het hoogste salaris verdient heb je daar naast ook nog te maken dat je er nul maatschappelijke waardering voor krijgt.

dagmar57

Superlid
Superlid
Za Mei 28, 2022 3:07 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

Jij denkt dus dat het alleen in de zorg hard werken is. En dat de rest een soort betaalde vakantie is waar je op je gemakkie-aan wel een beetje kan aanrommelen? Zou het personeel op Schiphol nu wel zo lekker naar de zin hebben op dit moment..? Worden ook allemaal onderbetaald...

Ik ben het helemaal met je eens.
Er zijn vele sectoren waar je hard moet werken voor weinig geld en waar de werkdruk ook hoog is.

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Mei 31, 2022 6:36 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

Dat ben ik met je eens. De inkomensverschillen worden steeds groter, enerzijds veroorzaakt door exorbitante salarissen en bonussen aan de top, niet alleen in het bedrijfsleven en aan de andere kant van het spectrum de working poor, mensen die aan één salaris niet meer genoeg hebben om de schoorsteen rokend te houden. Dat er verschillen blijven is onvermijdelijk en dat is niet erg, zolang ze rechtvaardig zijn. Dat betekent voor mij dat je toetst aan beroepen met een vergelijkbaar opleidingsniveau en verantwoordelijkheid. En dan niet stellen dat het salaris nog best redelijk is met de onregelmatigheidstoeslag erbij op geteld. Want dat is een ongemakkentoeslag die grotendeels opgaat aan extra vervoers-, energie-, voedings- en andere kosten.

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Jun 07, 2022 7:53 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Ik vind sowieso dat de nadruk in de zorg veel te veel ligt bij ziekenhuiszorg.
Wat denk je van de psychische druk in de Geestelijke gezondheidszorg-jeugdzorg b.v.?
Kwestie van draaglast en draagkracht, lijkt mij. Als werk zowel geestelijk als lichamelijk erg belastend is, en dat kun je wel redelijk meten dunkt mij, dan heb ik er een zwaar hoofd in dat je dat een heel werkzaam leven volhoudt. Loopbaanbegeleiding vind ik sowieso een must maar zeker in dat geval. Maar door psychische belasting alleen kun je ook stukje bij beetje richting WAO gemanoeuvreerd worden. Ik ben die melt down dan net voor geweest maar ik had geen jaar langer meer in de GGZ gewerkt moeten hebben. Maar ik ken collega's die hun tijd uitgediend hebben en nu energiek van hun pensioen genieten.
Quote:
Of waarom staat nooit de gehandicaptenzorg, ook een zware taak qua zorgverlening zowel lichamelijk als psychisch, nooit voorop in de belangstelling? De gehandicaptenzorg werd nooit genoemd tijdens de coronazorg op tv, kwam helemaal niet aan bod.
Volledig met je eens. De thuiszorg is ook zo'n sector en niet eens een kleine. En wat denk je van de huisartsenzorg, waar steeds meer over de schutting gegooid wordt? Steeds meer huisartsen geven er de brui aan maar hetzelfde geldt natuurlijk voor praktijkassistenten en -ondersteuners waar je nooit iets van hoort.

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Jun 09, 2022 9:13 pm Reageer met quote

Ik ben benieuwd wat jullie vonden van de laatste aflevering.

Pagina 17 van 17 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 15, 16, 17

Plaats reactie