De Dikke DaniŽls - Wim DaniŽls
Media, lezen & muziek
Plaats reactie

Trudie.

Stamgast
Stamgast
Antw.: 395
Wo Mei 04, 2022 12:10 am Reageer met quote

De Dikke DaniŽls.

Samenvatting
Hťt grote overzichtswerk, waarin DaniŽls al die prachtige, onderbelichte en overgewaardeerde aspecten van de taal laat passeren. Een ode aan zijn grote liefde: de Nederlandse taal.

Wim DaniŽls heeft zich zijn hele leven al verwonderd over taal; over haar lenigheid, haar subtiliteit en haar complexiteit. Hij wijdde tientallen boeken, talloze artikelen en veelgelezen twitterberichten aan zijn grote liefde. Hij bekeek haar van alle kanten, keerde haar binnenstebuiten, boog zich over de apostrof, de komma, over etymologieŽn, het Huppelnederlands, dialecten versus het ABN, de klemtoon, de geschiedenis van uitdrukkingen en gezegdes. Hij zocht haar grenzen op, ging ze even vrolijk over, bedacht neologismen bij de vleet en legde haar in al haar schoonheid vast. Met De Dikke DaniŽls schrijft Wim DaniŽls nu eindelijk hťt grote overzichtswerk, waarin hij al die prachtige, onderbelichte en overgewaardeerde aspecten van de taal de revue laat passeren. Met een jeu waar het vertelplezier van afspat neemt hij de lezer mee in Wims wondere wereld van de taal.

Die geef ik mezelf kado. Laughing Lijkt me een zalig boek.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8496
Wo Mei 04, 2022 12:57 am Reageer met quote

Dat lijkt mij een boek dat iedereen wel wil lezen denk ik. Daniels is een virtuoos op taalgebied en kan dat op een zo leuke en levendige manier brengen, dat je van zelf enthousiast wordt over onze taal.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15198
Wo Mei 04, 2022 8:49 am Reageer met quote

Trudie. schreef:
De Dikke DaniŽls.
Knipoog naar "DedikkevanDam"? Johannes van Dam, culinair columnist/recensist was niet gespeend van beeldend taalgebruik om zijn beschouwingen over al wat ons op een aangename manier kan voeden wereldkundig te maken. De Dikke DaniŽls lijkt me een aanrader voor iedereen die iets met taal heeft.

ďNiemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 5551
Wo Mei 04, 2022 9:29 am Reageer met quote

Of de Dikke van Dale natuurlijk..
"Taal is wat je noemt echt mijn ding" , dus een boek om van te genieten voor mij ook. En deze keer ouderwets op papier, niet op de e-reader. Sommige boeken moet je gewoon makkelijk kunnen oppakken.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Mei 04, 2022 9:39 am Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Of de Dikke van Dale natuurlijk..
"Taal is wat je noemt echt mijn ding" , dus een boek om van te genieten voor mij ook. En deze keer ouderwets op papier, niet op de e-reader. Sommige boeken moet je gewoon makkelijk kunnen oppakken.
Ja, ligt natuurlijk meer voor de hand. Kwestie van referentiekader. Smile Ik heb ook iets met taal en met je eens dat dergelijke boeken van papier moeten zijn. Wel liever hard gebonden ipv als paperback. Ligt wat lekkerder in de hand en slaat veel beter open.

ďNiemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8496
Wo Mei 04, 2022 12:20 pm Reageer met quote

De dikke Dries, is een verzamelboek van de dichter/schrijver Dries van Wissen. Ook een prachtig boek over taal. Na het lezen is het bij mijn kleindochters terecht gekomen.
Van dergelijke boeken leer je hoe mooi onze taal is.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)

Trudie.

Stamgast
Stamgast
Wo Mei 04, 2022 12:29 pm Reageer met quote

Benneke schreef:
De dikke Dries, is een verzamelboek van de dichter/schrijver Dries van Wissen. Ook een prachtig boek over taal. Na het lezen is het bij mijn kleindochters terecht gekomen.

Dank je voor de tip. Is tweedehands nog verkrijgbaar zie ik.

Als puber begon ik de schoonheid van onze taal pas te ervaren toen ik Liesbeth List de liederen van Theodorakis hoorde zingen in het Nederlands.
Dat was de aanzet tot mijn verdere liefde voor de Nederlandse taal.
Later het lezen in de Statenvertaling, het O.T. wat een schoonheid aan taal. En wat is er veel verloren gegaan.

Maar ook het Vlaams vind ik mooi.

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Mei 04, 2022 1:10 pm Reageer met quote

Benneke schreef:

Niet Dries maar Driek. Ik ken zijn columns nog wel toen het Nieuwsblad van het Noorden binnen mijn handbereik was. Altijd leuk om te lezen.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 5551
Wo Mei 04, 2022 1:22 pm Reageer met quote

Ach ja Driek van Wissen, deze is voor jou Kees:

Voor een prikje
'Dat bultje,' sprak mijn arts, 'wordt wel erg dik
En bovendien ook angstaanjagend blauw
En daar ik dat niet helemaal vertrouw
Moet u maar naar ons lab toe voor een prik.'

Wel, snel bekomen van de schrik
Betrad ik vrolijk fluitend dat gebouw
En binnen in een hokje bleek al gauw
Dat er geen mens zo dapper is als ik.

Want anders dan de doorsnee bangerik
Bood ik met doodsverachting in mijn blik
Mijn arm aan aan een witgejaste vrouw

En toen zij toestak, riep ik zachtjes au,
Maar verder gaf ik absoluut geen kik,
Doch viel manhaftig in haar armen flauw.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Pluk

Stamgast
Stamgast
Antw.: 145
Wo Mei 04, 2022 8:54 pm Reageer met quote

Trudie. schreef:
De Dikke DaniŽls.

Lijkt mij ook een tof cadeau. Zeker na je samenvatting en behalve dat het boek vanaf 26 april in de winkel ligt, de door Daniels zelf geplaatste intrigerende tekst met bijbehorende afbeelding:

'Het eerste hoofdstuk gaat over de prachtige zin op het T-shirt van deze jongen.'

Dankjewel, briefje hangt op het prikbord en als ik het (zeer) binnenkort niet krijg dan koop ik het zelf wel .... kannietwachten Very Happy

Let your smile change the world, donít let the world change your smile

Trudie.

Stamgast
Stamgast
Wo Mei 04, 2022 8:56 pm Reageer met quote

Pluk schreef:
Trudie. schreef:
De Dikke DaniŽls.

Lijkt mij ook een tof cadeau. Zeker na je samenvatting en behalve dat het boek vanaf 26 april in de winkel ligt, de door Daniels zelf geplaatste intrigerende tekst met bijbehorende afbeelding:

'Het eerste hoofdstuk gaat over de prachtige zin op het T-shirt van deze jongen.'

Dankjewel, briefje hangt op het prikbord en als ik het (zeer) binnenkort niet krijg dan koop ik het zelf wel .... kannietwachten Very Happy

Ik heb het net gelezen, pracht tekst!

Pluk

Stamgast
Stamgast
Wo Mei 04, 2022 9:00 pm Reageer met quote

Very Happy

Trudie.

Stamgast
Stamgast
Wo Mei 04, 2022 9:01 pm Reageer met quote

Nou Pluk, ik dacht ik wacht niet af, geef het mezelf kado. Doe ik vaker Laughing

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Mei 04, 2022 11:31 pm Reageer met quote

Het was even zoeken maar ik heb de link gevonden naar het radio-interview met Wim DaniŽls dat ik enkele dagen geleden op mijn autoradiootje beluisterde, tot mijn genoegen.

Kijk en luister hier: Wim Daniels over De Dikke Daniels

Pluk

Stamgast
Stamgast
Wo Mei 04, 2022 11:44 pm Reageer met quote

Trudie. schreef:
Nou Pluk, ik dacht ik wacht niet af, geef het mezelf kado. Doe ik vaker Laughing

Ik wacht ook niet af ... zit niet in mijn aard. Maar zondag zou kunnen dacht ik zo en die paar dagen geduld heb ik wel als niet rokende, niet snoepende (gebak enzo) en niet drinkende mama hahaha ...
PS: Bloemen kan overigens ook niet want de katten vreten ze op Laughing

Laatst aangepast door Pluk op Wo Mei 04, 2022 11:46 pm, in totaal 1 keer bewerkt

Trudie.

Stamgast
Stamgast
Wo Mei 04, 2022 11:46 pm Reageer met quote

Pluk schreef:
Trudie. schreef:

Ik wacht ook niet af ... zit niet in mijn aard. Maar zondag zou kunnen dacht ik zo, en die paar dagen geduld heb ik wel als niet rokende, niet snoepende (gebak enzo) en niet drinkende mama hahaha ...
PS: Bloemen kan overigens ook niet want de katten vreten ze op Laughing

Haha ik dacht ook aan zondag. En bloemen.... hier hetzelfde probleem. Laughing

Pluk

Stamgast
Stamgast
Wo Mei 04, 2022 11:50 pm Reageer met quote

Ik was vroeger een liefhebber van parfum maar ook dat gebruik ik niet meer. Veelal nare toevoegingen, maar ook niet meer lekker ....
dus dat boek lijkt me een prima cadeautje. Very Happy Very Happy Very Happy

Pagina 1 van 1

Plaats reactie