Ben jij gastvrij, zijn wij gastvrij?
Maatschappij, werk & pensioen
Plaats reactie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6093
Di Mei 31, 2022 1:32 pm Reageer met quote

https://entertainment.ie/trending/twitter-map-of-food-for-guests-gone-viral-526490/

Leek me ook wel een aardige om een boom over op te zetten.

Zelf zal ik niet gauw iemand uitnodigen bij me thuis te komen eten, hoewel ik dol ben op koken. Liever nog geef ik iemand geld om in een pizzeria of restaurant naar keuze een hapje te eten dan hem/haar hier aan tafel uit te nodigen.

Kan me dus geheel en al vinden in het plaatje.
Hoe is dat met jou?

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Advertentie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29901
Di Mei 31, 2022 2:54 pm Reageer met quote

Familie en vrienden zijn altijd welkom en kunnen altijd mee-eten.
En dat is dan over en weer.

Maar vreemden, nee, daar zal ik niet snel aan beginnen.

Het is nogal een lekkere wereld, dus een gezond portie wantrouwen is wel op z'n plaats...

Faber quisque fortunae suae
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Ron1.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1441
Di Mei 31, 2022 3:16 pm Reageer met quote

ook gastvrijheid kent zijn grenzen en die grenzen bepaal ik zelf.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15549
Di Mei 31, 2022 7:22 pm Reageer met quote

We kunnen over gastvrijheid zeker iets leren van andere culturen. Ik ken Indische mensen die nog steeds meer koken dan nodig is en een bordje extra op tafel voor als er iemand aanbelt is in veel culturen ook helemaal niet gek. Als gast moet je er dan natuurlijk wel aan denken om je schoenen uit te doen, want in diezelfde culturen is dat regel 1 om je huis hygiŽnisch te houden. Overigens heb ik ooit heerlijk meegegeten met een Iraaks gezin dat net aan de maaltijd wilde beginnen. Pas na het eten kwam ik erachter dat ik per ongeluk een etage te vroeg het trappenhuis had verlaten met de intentie om bij iemand anders even de bloeddruk te meten. Ze zagen gelukkig de humor er wel van in en als tegenprestatie heb ik toen bij het hele gezin de bloeddruk maar gemeten. Ik ervaar die gastvrijheid nog steeds in de AZC's, dat je, zeker als je gaat zitten iets te eten of te drinken wordt aangeboden. Vaak kies ik voor een glas water. Dat kost niks en mij geen tien minuten om te laten afkoelen zoals gloeiend hete koffie of thee en al die suiker in limonade is ook niet zo goed voor mijn gezondheid.

ďNiemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 5881
Wo Jun 01, 2022 3:52 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Familie en vrienden zijn altijd welkom en kunnen altijd mee-eten.
En dat is dan over en weer.

Maar vreemden, nee, daar zal ik niet snel aan beginnen.

Het is nogal een lekkere wereld, dus een gezond portie wantrouwen is wel op z'n plaats...

Vreemden niet, maar als er bij ons onverwacht iemand langskomt kan deze altijd mee-eten. Toen de kinderen nog thuis woonden was het schering en inslag. Na het sporten kwamen er vaak vrienden mee naar huis en ja, die konden altijd mee-eten. Een Surinaamse collega heeft ooit haar familie verteld dat er ook Nederlanders zijn die niet afgepast koken en waar je altijd kunt mee-eten en daarbij doelde ze op mij. Dat vond ik wel leuk. Very Happy
Volgens mijn vader heb ik dat meegekregen van zijn moeder. Groot gezin, weinig geld maar er was altijd ruimte voor een bord erbij. Onze oudste dochter heeft dat ook, onze jongste weer helemaal niet ( niet vwb onverwachte mee-eters, wel uitgenodigde gasten natuurlijk), dus misschien zit het wel een beetje in de genen. Het heeft ook te maken met je manier van koken en inkopen denk ik, niet afgepast voor 2 personen, maar veel eten in huis en per keer bekijken wat je ermee kunt. Dan is een tweede groente op tafel, een extra salade, soep of kom rijst erbij snel geregeld.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

WillemijnF

Superlid
Superlid
Wo Jun 01, 2022 5:13 pm Reageer met quote

Misschien in het verlengde hiervan:
Als wij iemand over de vloer krijgen voor een klusje (reparateur, onderhoudsmonteur cv, bijv.) dan bieden we meteen koffie of iets anders te drinken aan. Voor ons is dat volkomen normaal, maar ik hoor steeds vaker dat dit veelal niet meer gebeurt.
Toen onze tuin opnieuw werd aangelegd of toen de kunststof kozijnen werden geplaatst en we een paar dagen achtereen mensen over de vloer hadden maakten we tosti's, erwtensoep e.d voor ze. Dat werd zeer gewaardeerd en wij vinden dat ook leuk om te doen. Ik heb dat van huis uit meegekregen. Dus ja, ik denk dat wij wel gastvrij zijn.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8551
Wo Jun 01, 2022 5:44 pm Reageer met quote

Wat Willemijn schreef is voor mij heel herkenbaar. Het bestaat gewoonweg niet dat je mensen, die voor je werken in huis niet goed verzorgt.

Ik weet nog wel van vroeger dat de melkboer zijn ronde op zaterdag zo verlegde, dat hij rond 6 uur in de middag bij ons langs kwam. Dan had mijn moeder de grote pan met soep klaar en kreeg hij een bord soep. Zeker in de winterdagen, werd dat enorm gewaardeerd.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Wo Jun 01, 2022 6:52 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Vreemden niet, maar als er bij ons onverwacht iemand langskomt kan deze altijd mee-eten. Toen de kinderen nog thuis woonden was het schering en inslag. Na het sporten kwamen er vaak vrienden mee naar huis en ja, die konden altijd mee-eten. Een Surinaamse collega heeft ooit haar familie verteld dat er ook Nederlanders zijn die niet afgepast koken en waar je altijd kunt mee-eten en daarbij doelde ze op mij. Dat vond ik wel leuk. Very Happy
Volgens mijn vader heb ik dat meegekregen van zijn moeder. Groot gezin, weinig geld maar er was altijd ruimte voor een bord erbij. Onze oudste dochter heeft dat ook, onze jongste weer helemaal niet ( niet vwb onverwachte mee-eters, wel uitgenodigde gasten natuurlijk), dus misschien zit het wel een beetje in de genen. Het heeft ook te maken met je manier van koken en inkopen denk ik, niet afgepast voor 2 personen, maar veel eten in huis en per keer bekijken wat je ermee kunt. Dan is een tweede groente op tafel, een extra salade, soep of kom rijst erbij snel geregeld.

Het zal ook een beetje afhangen van je persoonlijke omstandigheden. Wij zijn maar maar met z'n tweeŽn. We weten precies hoeveel we eten en vinden het nogal verspillend om elke dag voedsel weg te gooien. Daarnaast wonen we nogal uit de richting dus zullen vrienden en familie eerst wel even bellen want niemand zit graag grofweg drie uur in de auto om te constateren dat er niemand thuis is.

Voor werklui zijn we altijd zeer gastvrij. Ik weet uit eigen ervaring dat het een stuk prettiger werkt als je af en toe een kop koffie of koel drankje aangeboden krijgt.

En mocht er echt iemand onverwacht komen, dan is er altijd nog een goede chinees in de buurt...

WillemijnF

Superlid
Superlid
Wo Jun 01, 2022 11:08 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
WillemijnF schreef:

Het zal ook een beetje afhangen van je persoonlijke omstandigheden. Wij zijn maar maar met z'n tweeŽn. We weten precies hoeveel we eten en vinden het nogal verspillend om elke dag voedsel weg te gooien. Daarnaast wonen we nogal uit de richting dus zullen vrienden en familie eerst wel even bellen want niemand zit graag grofweg drie uur in de auto om te constateren dat er niemand thuis is.

Voor werklui zijn we altijd zeer gastvrij. Ik weet uit eigen ervaring dat het een stuk prettiger werkt als je af en toe een kop koffie of koel drankje aangeboden krijgt.

En mocht er echt iemand onverwacht komen, dan is er altijd nog een goede chinees in de buurt...

Geen misverstand: we gooien nooit eten weg! Het enige dat er kan gebeuren is dat we eerder boodschappen moeten doen als er mensen hebben meegegeten. Verder ben ik gewend om van stoofpotten en soep ed altijd veel te maken en dan in te vriezen. Makkelijk voor als je even geen zin of tijd hebt om te koken, maar ook als er mensen langskomen. Als er dan meer mensen zijn staan er verschillende dingen op tafel en kiest iedereen waar hij zin in heeft. Dus de ťťn neemt hachee en de ander dat kippenpootje. Rijst is er altijd een groente ook, dus dan kom je al een heel eind. We serveren dus geen sterrenmenu bij ongeplande mee-eters, maar er is genoeg en het is goed. Wat er overblijft verwerk ik de volgende dag dan weer. Dus we kopen niet veel eten om het vervolgens weg te gooien, absoluut niet.
We zijn ingesteld op veel mensen, zowel qua meubels als servies als ook keukenapparatuur. Mogelijk zal dat minder worden naarmate we ouder worden, maar vooralsnog worden wij blij van een vol huis. Dat zal er ook mee te maken hebben, denk ik.

Tympaan

Superlid
Superlid
Do Jun 02, 2022 10:07 am Reageer met quote

WillemijnF schreef:

...We zijn ingesteld op veel mensen, zowel qua meubels als servies als ook keukenapparatuur. Mogelijk zal dat minder worden naarmate we ouder worden, maar vooralsnog worden wij blij van een vol huis. Dat zal er ook mee te maken hebben, denk ik.

Daarom zei ik al dat het een en ander van de persoonlijke omstandigheden afhangt. Jij hebt kinderen, begrijp ik, en dan heb je automatisch meer voedsel in huis en zul je daar ook wel flexibeler mee moeten omgaan.

Dat ken ik van vroeger thuis wel. Wij waren met zes personen en dan gaat het er anders aan toe dan dat je altijd met twee personen bent. En als je dan ook allebei niet zoveel meer eet, gaat het bij ons maar om kleine porties.

Pagina 1 van 1

Plaats reactie