De veestapel in Nederland moet kleiner, drastisch kleiner
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, ... 40, 41, 42  Volgende Plaats reactie

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 2261
Do Jun 09, 2022 11:45 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Heb je die pieken gezien in Brabant, Gelderland en Limburg? Hoop katten en honden daar he?

Dit is dus wat we onszelf hier aandoen met al dat export vee, krankzinnige hoeveelheden ammoniakneerslag die dat beetje natuur wat we nog hebben verpesten en ook nog verhinderen dat er huizen gebouwd worden

pffff Nederlandse veetelers vertrekken massaal naar Duitsland. Ja hoor Ron Smile

Als je op dat kaartje het donkerrode gebied ziet in de gelderse vallei, gaat het daar denk ik in hoofdzaak over kippen en eenden. Dat is de agrarische bedrijvigheid waar dat gebied vooral om bekend is.

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 393 ppm, nu: 418 ppm.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 5775
Vr Jun 10, 2022 12:44 am Reageer met quote

De topicstarter heeft ook erg veel verstand van dit onderwerp, dat blijkt wel!
En forumleden die er wel verstand van hebben wordt niet op gereageerd.

Mijn mening vorm ik zelf!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8548
Vr Jun 10, 2022 1:37 am Reageer met quote

Koeien eten grotendeels gras en hooi, in de winter worden ze bijgevoerd met wat krachtvoer en mineralen.
De aarde kan meer dan voldoende voedsel leveren voor alle mensen.
Het blijft een kwestie van eerlijk delen en daar mankeert nog wel wat aan.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)

lucia51

Stamgast
Stamgast
Antw.: 638
Vr Jun 10, 2022 1:42 am Reageer met quote

Benneke schreef:

Dit doet me gelijk denken aan een deel van een gebed:

We kunnen u niet domweg bidden, o God
om een eind te maken aan de hongersnood
want U hebt ons de middelen gegeven
om de hele wereld van voedsel te voorzien
als we er maar wijs gebruik van maken.

barth.

Superlid
Superlid
Vr Jun 10, 2022 2:11 am Reageer met quote

Maar gaat het niet meer om mest, de overbemesting,
En dat omdat er meer dieren in een gebied zijn dan het gebied aankan,
Dus niet alleen aankan aan productie van voeder, maar ook aankan wat betreft bemesting.
Is het grootschalig importeren van voeders, niet een probleem als dat (niet alleen mogelijk maakt dat er zoveel meer dieren gevoederd kunnen worden, maar ook ..) tot enorme hoeveelheden mest leidt en tot voor de omringende natuur schadelijke overbemesting.
Het evenwicht tussen de draagkracht van een bepaald gebied, en het aantal dieren dat er leeft is verstoord als je voeders van ver importeert, maar de mest hier achterblijft of in de natuur terecht komt als overbemesting.

Het gaat m.i. Niet alleen om voedsel en voer maar ook over de mest die daarbij hoort.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29860
Vr Jun 10, 2022 10:11 am Reageer met quote

Benneke schreef:
Koeien eten grotendeels gras en hooi, in de winter worden ze bijgevoerd met wat krachtvoer en mineralen.

Precies. En mensen kunnen gras niet verteren dus dat dieren het voedsel voer de mensen opeten is schromelijk overdreven. En elke kilo bijvoer kost de boer enkel maar extra geld, dus dat zal hij zo min mogelijk doen. Bovendien bestaan die brokken ook weer uit gedroogd gras.
Quote:

Wat ik al eerder stelde; in een ideale wereld zou er genoeg zijn voor iedereen. Maar helaas, het is bij lange na geen ideale wereld en dat zal het ook nooit worden ook. In ieder geval niet voordat er eerst een ramp van bijbelse omvang zal plaatsvinden die de mens wel zal dwingen om meer te gaan samenwerken.

Faber quisque fortunae suae

Tympaan

Superlid
Superlid
Vr Jun 10, 2022 10:20 am Reageer met quote

barth. schreef:

...Het gaat m.i. Niet alleen om voedsel en voer maar ook over de mest die daarbij hoort.

Je zou die mest dus eigenlijk naar Afrika moeten brengen. Want daar zullen best wel gebieden zijn waar de landbouw geoptimaliseerd kan worden. het zou sowieso beter zijn als ze daar wat meer zelfvoorzienend zouden zijn.

barth.

Superlid
Superlid
Vr Jun 10, 2022 1:20 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
barth. schreef:

...Het gaat m.i. Niet alleen om voedsel en voer maar ook over de mest die daarbij hoort.

Je zou die mest dus eigenlijk naar Afrika moeten brengen. Want daar zullen best wel gebieden zijn waar de landbouw geoptimaliseerd kan worden. het zou sowieso beter zijn als ze daar wat meer zelfvoorzienend zouden zijn.

De westerse landen hebben al een geschiedenis met het verschepen van hun afval naar derde wereld landen en ontwikkelingslanden.
Ons plastic afval naar China en Zuid Oost Azië, en lange tijd onze e-waste naar Afrika, vooral naar Ghana waar het westerse afval een groot probleem werd.

Dus geen goed idee, en en zelfs een beetje gevoelig, om die derde wereld eerst te plunderen wat betreft hun grondstoffen, en vervolgens ons afval daar te dumpen met een bevoogdende gedachte van “misschien hebben zij daar nog wat aan”.

Het probleem is vooral de westerse overconsumptie.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6061
Vr Jun 10, 2022 1:40 pm Reageer met quote

Helemaal eens Barth. En, laat als richtlijn het vlees (mest) daar geproduceerd worden waar het geconsumeerd wordt. Dat een muggenpoepje op de wereldkaart als Nederland exportleider zou moeten zijn op het gebied van vlees (en dus op zo'n klein oppervlak met al die mest komt te zitten) is totale waanzin

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Vr Jun 10, 2022 2:54 pm Reageer met quote

barth. schreef:

De westerse landen hebben al een geschiedenis met het verschepen van hun afval naar derde wereld landen en ontwikkelingslanden.
Ons plastic afval naar China en Zuid Oost Azië, en lange tijd onze e-waste naar Afrika, vooral naar Ghana waar het westerse afval een groot probleem werd.

Ik vind mest toch nog wel iets anders dan plastic afval.
Het was maar en idee van mijn kant. Afrika moet dat dan ook wel zelf willen en er iets mee kunnen doen.
Quote:

Dus geen goed idee, en en zelfs een beetje gevoelig, om die derde wereld eerst te plunderen wat betreft hun grondstoffen, en vervolgens ons afval daar te dumpen met een bevoogdende gedachte van “misschien hebben zij daar nog wat aan”.

Die "bevoogdende gedachte" maak jij er maar van.
Ik heb in deze helemaal niets te zeggen en ik heb er verder ook helemaal geen belang bij. Misschien hebben ze er iets aan en misschien ook helemaal niet. Het is aan de Afrikanen om ja of nee te zeggen.
Voor wat betreft die grondstoffen; in hoeverre het roven of handel bedrijven is, laat ik maar even in het midden. Dat het niet allemaal even zuiver en transparant is, dat denk ik ook wel.
Quote:

Het probleem is vooral de westerse overconsumptie.

Tja, wat is overconsumptie. Wat voor de één totale onzin is, is voor de ander bijna noodzaak. En voor weer en ander is het handel waaraan hij zijn inkomen verdient.
Maar dat lijkt mij een topic apart...

Benneke

Superlid
Superlid
Vr Jun 10, 2022 3:17 pm Reageer met quote

Nederland telde in 20121: 12 miljoen varkens, 1.57 miljoen melkkoeien en 1 miljoen vleeskalveren.

Het probleem ligt naar mijn mening meer bij de varkenshouderijen dan bij de veehouders, die alleen koeien bezitten.

De varkens zitten vanaf de geboorte tot aan hun vertrek naar de slachterij over het algemeen in stallen.

Koeien lopen, uitzonderingen daargelaten, meestal vanaf het voorjaar tot aan de herfst buiten in een weide.

Slachtvarkens worden tot hun slacht gemiddeld 6 tot 8 maanden oud, melkkoeien worden gemiddeld 5 tot 6 jaar oud.

Ik denk dat het grootste deel van de stikstofuitstoot van het vee, wordt veroorzaakt door varkens en niet door koeien. Dat zou ik misschien nog eens kunnen uitzoeken.

De titel van dit onderwerp is naar mijn mening dan ook veel te ruim genomen en wordt door de topicstarter alles wat veeteelt betreft maar op één grote hoop gegooid. Dat is kennelijk makkelijk en vergt minder denkinspanning.

Ik ervaar dan dat dit meer spelen op de emotie is dan dat het verstandige praat is over dit onderwerp.

virgo

Stamgast
Stamgast
Antw.: 499
Vr Jun 10, 2022 5:55 pm Reageer met quote

Op 22 juni trekken de boeren weer naar Den Haag.
Ik hoop dat op die dag duidelijk wordt dat het draagvlak voor hun acties afneemt en dat bij de boeren langzaam het besef indaalt dat er stront aan de knikker is en dat niet alles bij het oude kan blijven.
Is het overgrote deel van de boeren wel voldoende probleembewust? Hoe groot is het percentage dat de afgelopen tien tot vijftien jaar geanticipeerd heeft door te stoppen of om te schakelen?
Vandaag krijgt de boerenstand een knal voor zijn kop. Het lijkt erop dat de meeste boeren de olifant in de kamer niet hebben willen zien.

Benneke

Superlid
Superlid
Vr Jun 10, 2022 6:11 pm Reageer met quote

virgo schreef:
Op 22 juni trekken de boeren weer naar Den Haag.
Ik hoop dat op die dag duidelijk wordt dat het draagvlak voor hun acties afneemt en dat bij de boeren langzaam het besef indaalt dat er stront aan de knikker is en dat niet alles bij het oude kan blijven.
Is het overgrote deel van de boeren wel voldoende probleembewust? Hoe groot is het percentage dat de afgelopen tien tot vijftien jaar geanticipeerd heeft door te stoppen of om te schakelen?
Vandaag krijgt de boerenstand een knal voor zijn kop. Het lijkt erop dat de meeste boeren de olifant in de kamer niet hebben willen zien.

Je gooit alle boeren gelijk maar op één hoop Virgo. Er is een groot verschil tussen boeren, die vee houden en boeren, die landbouwproducten, zoals aardappels, uien, granen, etc. verbouwen.
Als je dat grote verschil al niet kunt zien, waar praat je dan eigenlijk over.?
Dat boeren naar elkaar solidair zijn en al die steeds veranderende regelgeving vanuit Den Haag helemaal beu zijn, kan een kind nog wel begrijpen.

Tegenwoordig schijnt de boerenstand het pispaaltje te zijn geworden. Hun aantal is natuurlijk veel minder groot dan bijvoorbeeld het aantal automobilisten in Nederland.

Als het autorijden zeer beperkt zou worden om de uitstoot van stikstof te reduceren, dan zal in Nederland de pleuris uitbreken, want kom niet aan de heilige koe van de mensen, die nu zo hard roepen, dat het bij de boeren wel een paar tandjes minder kan.

virgo

Stamgast
Stamgast
Antw.: 499
Vr Jun 10, 2022 6:52 pm Reageer met quote

Benneke schreef:

Je gooit alle boeren gelijk maar op één hoop Virgo. Er is een groot verschil tussen boeren, die vee houden en boeren, die landbouwproducten, zoals aardappels, uien, granen, etc. verbouwen.
Als je dat grote verschil al niet kunt zien, waar praat je dan eigenlijk over?

Nee, ik heb nog nooit een akkerbouwer of veehouder gezien. Hoe moet ik dat verschil dan kennen?
Door jou weet ik dan eindelijk waarom er geen koeien in de korenvelden lopen.
Hartelijk dank.

Benneke

Superlid
Superlid
Vr Jun 10, 2022 6:54 pm Reageer met quote

Laughing Laughing Laughing

barth.

Superlid
Superlid
Vr Jun 10, 2022 7:16 pm Reageer met quote

Benneke schreef:
Nederland telde in 20121: 12 miljoen varkens, 1.57 miljoen melkkoeien en 1 miljoen vleeskalveren.

Het probleem ligt naar mijn mening meer bij de varkenshouderijen dan bij de veehouders, die alleen koeien bezitten.

De varkens zitten vanaf de geboorte tot aan hun vertrek naar de slachterij over het algemeen in stallen.

Koeien lopen, uitzonderingen daargelaten, meestal vanaf het voorjaar tot aan de herfst buiten in een weide.

Slachtvarkens worden tot hun slacht gemiddeld 6 tot 8 maanden oud, melkkoeien worden gemiddeld 5 tot 6 jaar oud.

Ik denk dat het grootste deel van de stikstofuitstoot van het vee, wordt veroorzaakt door varkens en niet door koeien. Dat zou ik misschien nog eens kunnen uitzoeken.

Vergeet de pluimveesector niet Benneke

Quote:

Ik ervaar dan dat dit meer spelen op de emotie is dan dat het verstandige praat is over dit onderwerp.

En (omdat ik natuurlijk alleen maar voor mezelf kan spreken). Ik probeer het altijd heel rationeel te houden. Emotie en sentiment er buiten te laten.
Maar uiteraard snap ik wel dat het emoties van veehouders flink kan raken,
Als bijvoorbeeld NU.nl vandaag weer kopt:

Quote:
Stikstofplannen: in beschermde natuurgebieden uitstoot minstens 95% omlaag.

Het halveren van de stikstofuitstoot zal in verschillende gebieden in Nederland tot grootscheepse veranderingen leiden. Dat bevestigt de natuuranalyse van het ministerie van Landbouw vrijdag. Uit die analyse blijkt dat in Limburg de stikstofuitstoot meer dan gehalveerd moet worden. In beschermde natuurgebieden moet de uitstoot zelfs met minstens 95 procent omlaag en in de ring rondom deze gebieden met 70 procent.

In de Gelderse Vallei, vlak naast de Veluwe, moet de stikstofuitstoot met 58 procent omlaag. Ook voor Noord-Brabant, de provincie met de hoogste stikstofuitstoot, ligt er een enorme klus.
Etc.

https://www.nu.nl/binnenland/6205792/stikstofplannen-in-beschermde-natuurgebieden-uitstoot-minstens-95-procent-omlaag.html

En RTLnieuws kopt: “Kabinet grijpt hard in: forse stikstofvermindering in deze gebieden”

nandes57

Superlid
Superlid
Antw.: 1168
Za Jun 11, 2022 12:58 am Reageer met quote

de stikstofdrammers krijgen hun zin, de boer wordt geofferd.

ik durf de weddenschap aan dat het niet zal helpen en alleen bakken met geld gaat kosten.

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 5775
Za Jun 11, 2022 2:05 am Reageer met quote

Er komt alleen maar ellende van, ik sta vierkant achter de boeren en hoop dat meer mensen dat doen, slaat nergens op, het kabinet heeft jarenlang de boel belazerd en nu moeten de boeren er onder lijden.
In Duitsland is de stikstofgrens 7 mol en hier 0,05 scheelt nog al wat, maar ja daar is geen geitenwollensokkenfiguur naar de rechter gegaan!

Mijn mening vorm ik zelf!

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6061
Za Jun 11, 2022 10:02 am Reageer met quote

Als je de kaart van het aantal dieren en de depositie van stikstof naast elkaar legt.... vallen de puzzelstukjes in elkaar
Veel dieren = veel mest = veel ammoniak = veel stikstofneerslag.

Maar we moeten gewoon zo doorgaan, want het zijn 'onze boeren' en in Duitsland is ook veel stikstofneerslag.
Laten we de minister of dadelijk maar heel het kabinet wegjagen en alle 'geitenwollensokkendragers' die willen voorkomen dat ons laatste beetje natuur naar de gallemiezen gaat aan de hoogste boom opknopen. Want we zijn boos en dat is lekker, met zijn allen boos zijn. Kom op jongens, op naar Den Haag, de beuk erin!

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Za Jun 11, 2022 10:55 am Reageer met quote

Het wordt tijd dat de beuk er eens in gaat. Zo ga je niet met mensen om, dus ook niet met boeren. Het lijkt onderhand China wel. Je zit in de weg omdat de overheid weer eens de kolder in de kop krijgt en dus wordt je simpelweg verjaagd. Opsodemieteren, je staat in de weg..

Enkel om een verdwaald plantje of beestje te redden dat een of ander geitewollensokkenfiguur bij toeval heeft gevonden. Om zogenaamd de natuur te redden.

Welke natuur...?

Er is in Nederland al lang geen echte natuur meer. Het zijn hooguit min of meer verwaarloosde parken waarbij van echte natuur nauwelijks nog sprake is. Zelfs de natuur in de Oostvaardersplassen redt het niet zonder ingrijpen van de mens.

Wat Nandes al zei; Dit gaat alleen maar bakken met geld kosten. Dat plantje gaat toch wel dood en dan is alles voor niets geweest.

Moet je daarvoor hard werkende mensen hun broodwinning en hun toekomst ontnemen? Een beroepsverbod opleggen?

Het moet niet nog gekker worden...

Pagina 2 van 42 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, ... 40, 41, 42  Volgende

Plaats reactie