De veestapel in Nederland moet kleiner, drastisch kleiner
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 40, 41, 42  Volgende Plaats reactie

Greet---Gribou

Stamgast
Stamgast
Antw.: 863
Di Jul 05, 2022 8:22 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
NicolaasP schreef:
Daar verwees ik gisteravond ook al naar, met een link. Heel sterk verwoord door Jo Bellema
Excuus voor de doublure. Ik had mijn post al geruime tijd klaarstaan, vandaar, maar inderdaad, mooi verwoord door deze boerenzoon. En laten die boeren alsjeblieft stoppen met het sprookje dat ze voor ons eten zorgen want dat is maar voor een heel klein percentage waar. Hun productie gaat nagenoeg geheel naar het buitenland en wat we eten wordt grotendeels geïmporteerd. Wat mij betreft wordt dat drastisch bijgesteld en dat kan met de huidige brandstofprijzen haast niet anders. En stop met die idiote subsidies, niet alleen van de agrarische sector maar ook van de KLM. Die leveren niets op maar kosten alleen maar geld, vooral opgebracht door mensen met niet al te hoge inkomens.

Wat betreft Hun productie gaat nagenoeg ( beetje naast de waarheid ) naar het buitenland ... ik zou zo zeggen ga je beklag hier over doen bij de verantwoordelijke minister die denkt er nog iets anders over :

[/i]Staghouwer wil zich blijven inzetten voor een sterke Nederlandse positie binnen de wereldwijde voedselketen. 'Nederlandse boeren, tuinders en vissers zetten zich voor dag en dauw in om de inwoners van Europa en ook andere werelddelen te voorzien van goed voedsel en kwaliteitsbloemen en planten.' ......... o ja wij behoren ook bij de inwoners van Europa

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2022/01/21/staghouwer-internationale-aspect-moeten-we-niet-vergeten

En wat betreft de laatste zin van je reactie : Iedereen betaalt belasting of je nu een hoog of laag inkomen hebt.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

nandes57

Superlid
Superlid
Antw.: 1168
Wo Jul 06, 2022 12:43 am Reageer met quote

kees ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is, maw, staken de vrachtwagenchauffeurs dan staat het stil op de snelweg, staakt de politie worden er minder of geen bekeuringen uitgedeeld, en ff op jou gebied, staakt het ziekenhuispersoneel dn is het ook hommeles.

Kees vertel mij dan eens wat een grotere impact heef; de staking van de chauffeurs, de staking van het ziekenhuispersoneel of enz enz

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29860
Wo Jul 06, 2022 10:27 am Reageer met quote

En waarom zouden boeren niet hun producten naar het buitenland mogen exporteren?

Ik vind het nogal hypocriet om te stellen dat andere Nederlandse bedrijven wel van alles en nog wat mogen exporteren. Dat we daar zelfs trots op moeten zijn want het is zo goed voor de economie en we zetten ons daarmee internationaal op de kaart en al dat soort kreten meer...

Maar de boer zou dat dan ineens niet meer mogen. Nogal merkwaardig...

Daarnaast importeren we ook heel veel voedsel uit alle delen van de wereld. Rijst, bananen en al die andere dingen die in Nederland nu eenmaal niet willen groeien... Dat is gewoon een kwestie van evenwicht.

Mensen die in het nauw gedreven worden opstandig en gaan protesteren en demonstreren. dat doen politieagenten, zorgmedewerkers, bouwvakkers...
En dus ook boeren.

En ook dat gaat wel weer voorbij...

Faber quisque fortunae suae

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 5828
Wo Jul 06, 2022 11:45 am Reageer met quote

2500 boeren komen met plan om landbouwcrisis op te lossen. ‘Minder stikstof en zonder kunstmest’

Kijk, hier heb je meer aan: boeren die snappen dat het verdwijnen van de biodiversiteit, in tegenstelling tot het inkrimpen van de veestapel, wél een gevaar is voor onze voedselvoorziening. Niet met tractoren de weg op, maar samen zoeken naar een oplossing dat de voedselvoorziening veiligstelt, ook voor de generaties na ons.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6061
Wo Jul 06, 2022 12:20 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
En waarom zouden boeren niet hun producten naar het buitenland mogen exporteren?

Ik vind het nogal hypocriet om te stellen dat andere Nederlandse bedrijven wel van alles en nog wat mogen exporteren. Dat we daar zelfs trots op moeten zijn want het is zo goed voor de economie en we zetten ons daarmee internationaal op de kaart en al dat soort kreten meer...

Maar de boer zou dat dan ineens niet meer mogen. Nogal merkwaardig...

Wie zegt dat boeren niet meer mogen exporteren?
Wanneer ze een gezond boerenbedrijf hebben opgezet dat de omgeving niet belast met een overmaat aan stikstof waardoor we EU bepalingen (de EU waar vele miljoenen landbouw subsidie vandaan komen) op een grenzeloze wijze blijven schofferen en de natuur naar de verdommenis gaat, mogen ze net zo veel exporteren als ze maar willen.

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6061
Wo Jul 06, 2022 12:29 pm Reageer met quote

Greet---Gribou schreef:

Wat betreft Hun productie gaat nagenoeg ( beetje naast de waarheid ) naar het buitenland ...

Quote:
Van de totale vleesexport van 8,8 miljard euro is 85 procent export van in Nederland geproduceerd of verwerkt vlees en 15 procent wederuitvoer of doorvoer. Ook in exportgewicht is Nederland de grootste exporteur. In 2020 werd 3,6 miljard kilogram vlees geëxporteerd. Nederland is al decennia een grote vleesexporteur.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2021/25/nederland-grootste-vleesexporteur-van-de-eu

Over landbouwprodukten zie: Hoe Nederland uitgroeide tot exportreus in de landbouw

klopt dus als een bus, geen sprake van overdrijving hier

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15525
Wo Jul 06, 2022 12:33 pm Reageer met quote

Helemaal prima dat de boeren voor de export produceren. Maar probeer me niet in mijn haar te smeren dat ze essentieel zijn voor mijn voedselvoorziening want dat zijn ze niet en zadel me ook niet op met gesubsidieerde afvalproducten, de stront, de CO2 en stikstof.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Jul 06, 2022 12:36 pm Reageer met quote

nandes57 schreef:
kees ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is, maw, staken de vrachtwagenchauffeurs dan staat het stil op de snelweg, staakt de politie worden er minder of geen bekeuringen uitgedeeld, en ff op jou gebied, staakt het ziekenhuispersoneel dn is het ook hommeles.

Kees vertel mij dan eens wat een grotere impact heef; de staking van de chauffeurs, de staking van het ziekenhuispersoneel of enz enz
Gezondheidszorgers staken niet. De huisartsen hebben afgelopen vrijdag actie gevoerd. Wat heb jij daar voor schade door ondervonden?

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Jul 06, 2022 12:58 pm Reageer met quote

Voor de zoveelste keer; er zijn zat boeren die zorg voor de natuur hebben en het klimaat, de bodem en de waterkwaliteit in stand willen houden. Ik geloof er helemaal niets van dat er boeren weg moeten maar als dat wel zo zou zijn mogen die trekkerterroristen van mij opzouten om plaats te maken voor boeren die met hun tijd meegaan. Ze zouden er beter aan doen om hun beleid bij te stellen:
Quote:
Vandaag wordt namens duizenden biologische-, biodynamische, agro-ecologische en kringloopboeren een tien-punten-plan overhandigd aan de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, Henk Staghouwer, en de minister van Natuur en Stikstof, Christianne van der Wal. Dit Groenboerenplan is bedoeld om uit de impasse van het stikstofdossier te komen. Gezamenlijk pleiten de ondertekenaars voor een integrale lange termijn visie voor de landbouw, waarbij ook aan de andere urgente dossiers voor klimaat, bodem- en waterkwaliteit wordt gewerkt. Het Groenboerenplan wil perspectief bieden voor alle boeren die willen meebewegen naar een toekomstbestendige landbouw.

Lees verder: "Kies nu voor een échte omslag van ons voedselsysteem"
Aanbieding van 'Groenboerenplan' aan ministers

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Jul 06, 2022 1:15 pm Reageer met quote

Nog iets. Er wordt me zo af en toe verweten dat ik republikein ben en geadviseerd om naar elders te vertrekken omdat ik het koningshuis achterhaald vind. Ik hang zo af en toe de Nederlandse vlag uit, bijvoorbeeld op 5 mei en de dag ervoor halfstok. Ik zou het nooit, nogmaals helemaal nooit in mijn hersens halen om de nationale driekleur ondersteboven uit te hangen. Degenen die dat doen mogen van mij gaan, bij voorkeur heel erg ver weg. Ik voel me met dergelijke idioten niet verbonden.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Wo Jul 06, 2022 1:15 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Voor de zoveelste keer; er zijn zat boeren die zorg voor de natuur hebben en het klimaat, de bodem en de waterkwaliteit in stand willen houden. Ik geloof er helemaal niets van dat er boeren weg moeten maar als dat wel zo zou zijn mogen die trekkerterroristen van mij opzouten om plaats te maken voor boeren die met hun tijd meegaan. Ze zouden er beter aan doen om hun beleid bij te stellen:
Quote:
Vandaag wordt namens duizenden biologische-, biodynamische, agro-ecologische en kringloopboeren een tien-punten-plan overhandigd aan de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, Henk Staghouwer, en de minister van Natuur en Stikstof, Christianne van der Wal. Dit Groenboerenplan is bedoeld om uit de impasse van het stikstofdossier te komen. Gezamenlijk pleiten de ondertekenaars voor een integrale lange termijn visie voor de landbouw, waarbij ook aan de andere urgente dossiers voor klimaat, bodem- en waterkwaliteit wordt gewerkt. Het Groenboerenplan wil perspectief bieden voor alle boeren die willen meebewegen naar een toekomstbestendige landbouw.

Lees verder: "Kies nu voor een échte omslag van ons voedselsysteem"
Aanbieding van 'Groenboerenplan' aan ministers

Ja, dat is hetzelfde plan waar ik ook al naar verwees. Kansrijke bijdrage van boeren die nog snappen hoe het werkt tussen landbouw en natuur. Dat zicht raak je kennelijk kwijt als voor jou landbouw betekent het stapelen van zoveel mogelijk dieren op een zo'n klein mogelijke ruimte. Alleen nog EU subsidies naar biologische boeren en de BTW op biologische producten omlaag. Wedden dat het dan heel snel kan gaan? Ik hoop dat de focus veel meer op dit soort initiatieven komt te liggen dan op die schreeuwers met hun trekkers.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Wo Jul 06, 2022 1:19 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Nog iets. Er wordt me zo af en toe verweten dat ik republikein ben en geadviseerd om naar elders te vertrekken omdat ik het koningshuis achterhaald vind. Ik hang zo af en toe de Nederlandse vlag uit, bijvoorbeeld op 5 mei en de dag ervoor halfstok. Ik zou het nooit, nogmaals helemaal nooit in mijn hersens halen om de nationale driekleur ondersteboven uit te hangen. Degenen die dat doen mogen van mij gaan, bij voorkeur heel erg ver weg. Ik voel me met dergelijke idioten niet verbonden.

Als je met geweld en intimidatie een overheid wil dwingen een democratisch genomen besluit van tafel te halen val je volgens mij in de categorie terrorisme.

Greet---Gribou

Stamgast
Stamgast
Wo Jul 06, 2022 1:59 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Ik hoop dat de focus veel meer op dit soort initiatieven komt te liggen dan op die schreeuwers met hun trekkers.

Jammer genoeg hoor je maar mondjesmaat iets over de boeren die de focus al verlegd hebben of er druk mee bezig zijn , en dat zijn er wel vele malen meer dan een handjevol .
Zij hebben nu niet alleen te lijden van de plannen die er op tafel liggen , want ja ook voor hun staan de ontwikkelingen nu stil en hebben ze geen perspectief maar ook hebben ze te lijden van die schreeuwers op hun tractoren .

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29860
Wo Jul 06, 2022 2:12 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Als je met geweld en intimidatie een overheid wil dwingen een democratisch genomen besluit van tafel te halen val je volgens mij in de categorie terrorisme.

Dat hangt er maar vanaf in hoeverre democratisch democratisch is...

Als je van huis en haard verdreven wordt en je toekomst ontnomen wordt om de "natuur" te redden, dan vind ik dat allemaal maar twijfelachtig.

Net zoiets als het ondermijnen van een hele provincie enkel om wille van het winstbejag...

Faber quisque fortunae suae

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3849
Wo Jul 06, 2022 2:47 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
En laten die boeren alsjeblieft stoppen met het sprookje dat ze voor ons eten zorgen want dat is maar voor een heel klein percentage waar. Hun productie gaat nagenoeg geheel naar het buitenland en wat we eten wordt grotendeels geïmporteerd.

Boeren zorgen wereldwijd natuurlijk wel voor voedsel.
Probleem is alleen dat niet voor dichtbij gebeurd, Nederland voert veel uit en import ook en hetzelfde geldt ook voor andere landen, er wordt wereldwijd heel veel heen en weer getransporteerd.
Er zou veel meer omgevingsgericht moeten worden geproduceerd, minder heen en weer transport, meer dier-land en milieu vriendelijk.
Ook zouden regels veel meer internationaal op elkaar afgestemd moeten worden en prijzen ook.

Dat er een omslag moet komen in de landbouw en veeteelt voor meer milieu en diervriendelijkheid is wel duidelijk.
Er is heel lang vooral economisch gedacht (en niet enkel door kabinetten Rutte, dit speelt al veel langer) en dat moet nu opgeschaald worden naar een manier om deze sectoren milieuvriendelijker te maken.

Boeren is al vele decennia qua beleid en regelgeving voorgehouden dat het groter en productiever moest en die hebben daar veel geld in moeten investeren, ook de wat kleinere boer, dat roer moet nu totaal om, dat kost tijd en weer geld (mits dit gecompenseerd wordt met subsidie).
Geef boeren dus nu duidelijkheid qua regelgeving wat en hoe er gaat gebeuren met hun bedrijf, dan verdwijnt de onrust vanzelf.
Het is naar mijn idee vooral de onduidelijkheid wat er op korte termijn gaat gebeuren, zodat boeren niet weten of hun bedrijf moet verdwijnen of mag blijven en/of dat boeren de tijd krijgen om om te schakelen naar duurzame bedrijfsvoering.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Wo Jul 06, 2022 2:51 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
WillemijnF schreef:

Dat hangt er maar vanaf in hoeverre democratisch democratisch is...

Als je van huis en haard verdreven wordt en je toekomst ontnomen wordt om de "natuur" te redden, dan vind ik dat allemaal maar twijfelachtig.

Net zoiets als het ondermijnen van een hele provincie enkel om wille van het winstbejag...

"Natuur" tussen aanhalingstekens? Jij blijft vasthouden aan het idee van het redden van een onbeduidend plantje? Deze week een artikel in Trouw over de Loonsche en Drunense duinen waar hele eikenbossen verdwijnen. Tijd om je eens te verdiepen in wat het betekent als de biodiversiteit verdwijnt. Dan is er pas écht een voedselprobleem!

Enne.. De definitie van terrorisme:

'Het uit ideologische motieven (voorbereiden van het) plegen van op mensenlevens gericht geweld of het veroorzaken van maatschappij-ontwrichtende schade, met als doel (een deel van) de bevolking ernstige vrees aan te jagen, maatschappelijke veranderingen te bewerkstelligen en/of politieke besluitvorming te beïnvloeden.

Laatst aangepast door WillemijnF op Wo Jul 06, 2022 3:17 pm, in totaal 1 keer bewerkt

Greet---Gribou

Stamgast
Stamgast
Wo Jul 06, 2022 3:03 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Keesvi schreef:
En laten die boeren alsjeblieft stoppen met het sprookje dat ze voor ons eten zorgen want dat is maar voor een heel klein percentage waar. Hun productie gaat nagenoeg geheel naar het buitenland en wat we eten wordt grotendeels geïmporteerd.

Boeren zorgen wereldwijd natuurlijk wel voor voedsel.
Probleem is alleen dat niet voor dichtbij gebeurd, Nederland voert veel uit en import ook en hetzelfde geldt ook voor andere landen, er wordt wereldwijd heel veel heen en weer getransporteerd.
Er zou veel meer omgevingsgericht moeten worden geproduceerd, minder heen en weer transport, meer dier-land en milieu vriendelijk.
Ook zouden regels veel meer internationaal op elkaar afgestemd moeten worden en prijzen ook.

Dat er een omslag moet komen in de landbouw en veeteelt voor meer milieu en diervriendelijkheid is wel duidelijk.
Er is heel lang vooral economisch gedacht (en niet enkel door kabinetten Rutte, dit speelt al veel langer) en dat moet nu opgeschaald worden naar een manier om deze sectoren milieuvriendelijker te maken.

Boeren is al vele decennia qua beleid en regelgeving voorgehouden dat het groter en productiever moest en die hebben daar veel geld in moeten investeren, ook de wat kleinere boer, dat roer moet nu totaal om, dat kost tijd en weer geld (mits dit gecompenseerd wordt met subsidie).
Geef boeren dus nu duidelijkheid qua regelgeving wat en hoe er gaat gebeuren met hun bedrijf, dan verdwijnt de onrust vanzelf.
Het is naar mijn idee vooral de onduidelijkheid wat er op korte termijn gaat gebeuren, zodat boeren niet weten of hun bedrijf moet verdwijnen of mag blijven en/of dat boeren de tijd krijgen om om te schakelen naar duurzame bedrijfsvoering.

De economische gedachte zal nog blijven , in 2020 heeft de landbouwexport naar schatting 95,6 miljard opgeleverd , 'k vermoed dat ze dit niet graag heel veel willen zien kelderen.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2021/03/landbouwexport-blijft-op-de-been

dagmar57

Superlid
Superlid
Wo Jul 06, 2022 3:05 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
nandes57 schreef:

Gezondheidszorgers staken niet. De huisartsen hebben afgelopen vrijdag actie gevoerd. Wat heb jij daar voor schade door ondervonden?

Er zijn veel meer sectoren die gestaakt hebben waarbij veel overlast wordt ervaren, zoals b.v. een ov staking, de Schiphol staking van bagage medewerkers.
P.S. Ook de gezondheidszorg staakt, vaak worden er dan zondagdiensten gedraaid of is enkel spoedeisende hulp beschikbaar.

Vandaag is ook toegang tot de A!2 geblokkeerd door aanhangers van E.R., ook overlast gevend.
https://www.nu.nl/klimaat/6210584/circa-dertig-aanhoudingen-na-blokkade-extinction-rebellion-op-a12-den-haag.html

Laatst aangepast door dagmar57 op Wo Jul 06, 2022 5:27 pm, in totaal 1 keer bewerkt

dagmar57

Superlid
Superlid
Wo Jul 06, 2022 3:20 pm Reageer met quote

[quote="Keesvi"]Ik geloof er helemaal niets van dat er boeren weg moeten .......[quote]

Quote:
Het gaat om 131 gebieden vlak bij kwetsbare natuur. Dat betekent dat niet alle boeren kunnen doorgaan met hun bedrijf, staat in de stikstofplannen die het kabinet vandaag naar buiten heeft gebracht.

De verantwoordelijke ministers Van der Wal (stikstof) en Staghouwer (landbouw) zien voor de boeren in de kwetsbaarste gebieden drie mogelijkheden: zij kunnen hun bedrijf (verder) verduurzamen of verplaatsen, maar "het eerlijke verhaal is ook dat niet alle boeren door kunnen met hun onderneming".

https://nos.nl/l/2432173

Je mag gerust geloven dat boerenbedrijven niet weg hoeven, bedrijven niet opgedoekt hoeven worden of verplaatst moeten worden, maar de realiteit is natuurlijk dat dit wel zo is.
Op het kaartje in het artikel is duidelijk te zien dat er best veel gebieden zijn in welke omgeving boeren moeten vrezen voor hun voortbestaan of bedrijf moeten verplaatsen.
Dat wil niet zeggen dat dit niet noodzakelijk is, maar het is wel heel ingrijpend voor die boeren en hun bedrijven.

virgo

Stamgast
Stamgast
Antw.: 499
Wo Jul 06, 2022 6:58 pm Reageer met quote

Het wordt tijd die trekkerterroristen te stoppen.
Ze dragen op geen enkele manier bij aan een oplossing voor hun sector. Ze doen meer kwaad dan goed.
Het lijkt wel of ze denken mee te doen aan opnames voor een western film.
Wie kan ze aan het verstand peuteren dat ze heel erg dom bezig zijn en eerder gevoelens van medelijden dan van sympathie opwekken?

Pagina 14 van 42 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 40, 41, 42  Volgende

Plaats reactie