De veestapel in Nederland moet kleiner, drastisch kleiner
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4 ... 40, 41, 42  Volgende Plaats reactie

Pluk

Stamgast
Stamgast
Antw.: 189
Za Jun 11, 2022 11:14 am Reageer met quote

Niet meer van toepassing; te snel gereageerd

Laatst aangepast door Pluk op Za Jun 11, 2022 8:11 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Greet---Gribou

Stamgast
Stamgast
Antw.: 863
Za Jun 11, 2022 11:19 am Reageer met quote

Makkelijk he om het probleem bij de boeren neer te leggen terwijl er al velen zijn die met dit probleem al jaren bezig zijn , je moest eens weten aan hoeveel regeltjes ze tegenwoordig gebonden zijn om hun bedrijf in stand te kunnen houden , een boer hoort met zijn vee of met het land zich bezig te houden en niet minstens een halve dag kwijt te zijn aan de administratieve rompslomp die alle regels met zich mee brengen .

Het probleem komt ook door het verkeer zowel op de weg als in de lucht en de industrie .
In 2015 bleek dat de stikstofnormen in de lucht (NO2) in Nederland op enkele locaties van jaar tot jaar worden overschreden. Het gaat daarbij sinds 2015 om ca. 10 wegen in drukke stadscentra , ....... wat doet men hier aan ? NIETS . Tijdens de corona crisis ( toen er veel minder verkeer op de weg was ) bleek de lucht veel schoner dan anders .
Voor het vliegverkeer geld hetzelfde .

Nicolaas ga toch niet alleen op kaartjes af die je tegenkomt op Internet maar kijk eens verder dan je neus lang is , het woord geietenwollensokkenfiguur is terecht gebruikt in 1 van bovenstaande reacties .

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 5775
Za Jun 11, 2022 11:26 am Reageer met quote

Dank voor de zinnige bijdrage en mooie platen Nicolaas, ik had niet kunnen verbeteren!

Mijn mening vorm ik zelf!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 5828
Za Jun 11, 2022 11:57 am Reageer met quote

De regering kan verweten worden dat ze de boel veel te lang op zijn beloop hebben gelaten. Pappen en nathouden, vergunningen tot uitbreiding blijven verstrekken en hopen dat evt. vernieuwingen en technieken uiteindelijk de stikstofuitstoot wel voldoende zou terugdringen. Te laf om te doen wat er al jaren geleden gedaan moest worden. Te bang voor de kiezers, de achterban. Dat er dan burgers naar de rechter stappen om af te dwingen waartoe Nederland zich heeft verplicht is helemaal terecht! Leuk hoor, om ze geitenwollensokkenfiguren te normen, maar ik ben blij dat ze het lef hadden om dat te doen! Nederland is ook mijn land en dat van mijn kinderen en kleinkinderen en ik wil voor hen een leefbaar land, k in de toekomst. De bedreiging van de biodiversiteit gaat niet om een zeldzaam plantje, maar biodiversiteit ligt ten grondslag aan het hele ecosysteem. Driekwart van wat we aan gewassen eten is afhankelijk van natuurlijke bestuivers, insecten dus die plantjes eten.
De bodem verzuurt, de sloten verzuren, enfin er is genoeg over te weten te komen, als je dat wilt te tenminste. De EU heeft niet voor niets eisen gesteld aan de stikstofuitstoot. Eisen waaraan Nederland zich dient te houden omdat het pure noodzaak is!
Nederland is de klein voor die enorme veestapel. Dat weten we al jaren en er is steeds een andere kant op gekeken. Dat boeren is voorgespiegeld dat met de nodige techniek ze vrolijk konden doorgaan met uitbreiden is een schandaal en de boosheid daarom is terecht.
Jaren geleden al is gepleit om boeren te helpen te veranderen, te verhuizen of te stoppen. En een behoorlijk aantal van de boeren, vooral die zonder opvolgers, willen dat ook best. Een deel van het enthousiasme voor harde acties is bedoeld om de afkoopprijs omhoog te stuwen. En dat snap ik ook nog wel. Er komt een forse zak met geld aan. De pijn van het mogelijk verliezen van het bedrijf waar je hart en ziel inzit, mogelijk al generaties begrijp ik k. Ik sta dus k achter de boeren, maar niet om ze te helpen op deze destructieve wijze door te gaan, maar om ze te helpen bij deze transitie.
De op de persoon gerichte woede van een aantal boeren die de minister thuis kwam opzoeken begrijp ik dan weer niet, dat is gewoon tuig in mijn ogen. Intimiderend gedrag naar iemand die gewoon haar werk doet. Een zeer moedige vrouw overigens.
De woede gaat de boeren niet helpen, anders dan er een goede regeling uit te slepen. Boerenbedrijven gaan verdwijnen ,inkrimpen of anders boeren. De boodschap is hard, maar zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Dat hebben ze in feite al te lang gedaan.
Nederland gaat eindelijk voorgoed veranderen, jaren te laat, maar ik ben er heel, heel blij om.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Greet---Gribou

Stamgast
Stamgast
Za Jun 11, 2022 1:29 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

De op de persoon gerichte woede van een aantal boeren die de minister thuis kwam opzoeken begrijp ik dan weer niet, dat is gewoon tuig in mijn ogen.

Het was een actie die ik beslist niet goedkeur en met mij vele veehouders , maar ja helaas worden deze daar , zeer onterecht ,ook op aangekeken .

Laatst aangepast door Greet---Gribou op Za Jun 11, 2022 2:09 pm, in totaal 1 keer bewerkt

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8548
Za Jun 11, 2022 1:58 pm Reageer met quote

Het lijkt mij veel beter om eens de blik te richten op bedrijven als Tata steel in IJmuiden. Volgens recente onderzoeken overlijden in de directe omgeving gemiddeld meer mensen door de uitstoot van de hoogovens.

In mijn ogen is het gewoon a-sociaal om alle stikstofproblematiek in Nederland op het bordje van de boeren te leggen.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)

Ron1.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1424
Za Jun 11, 2022 3:17 pm Reageer met quote

.-.

Laatst aangepast door Ron1.1 op Za Jun 11, 2022 4:41 pm, in totaal 3 keer bewerkt

WillemijnF

Superlid
Superlid
Za Jun 11, 2022 4:23 pm Reageer met quote

Benneke schreef:
Het lijkt mij veel beter om eens de blik te richten op bedrijven als Tata steel in IJmuiden. Volgens recente onderzoeken overlijden in de directe omgeving gemiddeld meer mensen door de uitstoot van de hoogovens.

In mijn ogen is het gewoon a-sociaal om alle stikstofproblematiek in Nederland op het bordje van de boeren te leggen.

Het was asociaal om boeren jarenlang in de waan te laten dat ze met behulp van moderne technologien konden doorgaan met uitbreiden. Men wist dit tien jaar geleden al h? En hoeveel er ook geschreeuwd wordt, hoeveel tractoren er ook naar Den Haag gaan of in de tuin gaan staan van de minister: er ligt gewoon een verplichting. Niemand wil boeren pesten, maar meehuilen ipv gezamenlijk naar een oplossing zoeken helpt niemand, in de laatste plaats de boeren.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6061
Za Jun 11, 2022 4:39 pm Reageer met quote

Benneke kijk nog eens even waar Tata-steel op de kaart ligt wil je

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Ron1.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1424
Za Jun 11, 2022 4:39 pm Reageer met quote

Volgend jaar Statenverkiezingen: De boeren moeten de meerderheid krijgen in de Prov. Staten. Ook de gewone burger die het niet eens is met dit stikstofbeleid moet op de boerenpartij stemmen. Mijn stem hebben ze.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29860
Za Jun 11, 2022 7:13 pm Reageer met quote

Maakt geen moer uit waar TATA-Steel op de kaart ligt

Hier wordt echt gespot met de gezondheid van de omwonenden.

Mensen leven ongezonder en gaan er letterlijk eerder dood aan...

Maar dan schijnt plotseling de economische kant belangrijker te zijn.

Maar het is gemakkelijker om de boeren de schuld te geven en hun bestaan te ontnemen dan een vervuilende en verouderde staalfabriek te sluiten...

In mijn ogen minderwaardig...

Faber quisque fortunae suae

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8548
Za Jun 11, 2022 9:37 pm Reageer met quote

Op enkele plekken na is Nederland gewoon een grote aangeharkte tuin, met veel wegen, kanalen en plassen. Veel bebouwing en veel industrieterreinen. en afgegraven veengronden. Daarnaast is een deel van het land ingericht als weiland voor melkkoeien, vleesrunderen, schapen en geiten. Het overige deel van Nederland is dan "Natuur" maar zelfs delen van die natuur zijn aangelegd of voorheen gebruikt voor bosbouw om aan hout te komen.

Zelfs de grootgrazers in de "natuurgebieden" zijn ingevoerd om economische redenen. Ook deze grootgrazers zullen hun mest in de natuur achter laten.

Ook werden in de naoorlogse periode de boeren bewogen tot ruilverkaveling en schaalvergroting om hogere opbrengsten te genereren.

Dan na ongeveer 75 jaar moet opeens het roer om en zijn de boeren opeens de vervuilers van Nederland geworden en worden ze bedankt en op zeer hoge kosten gejaagd.

Dit vind ik een zeer a-sociaal beleid en doet absoluut geen recht aan wat de boeren voor Nederland betekenen.

Laat het wagenpark maar groeien, want die uitstoot nemen we wel voor lief, omdat een auto zo verrekte makkelijk is voor de meeste mensen.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 2261
Zo Jun 12, 2022 12:58 am Reageer met quote

Benneke schreef:

Zelfs de grootgrazers in de "natuurgebieden" zijn ingevoerd om economische redenen. Ook deze grootgrazers zullen hun mest in de natuur achter laten.

Die eten hier van het land, en niet geimporteerd veevoer.

Een dier wat gewoon hier gras en hooi van het land eet veroorzaakt niet de problemen.
Maar als je overvloedig kunstmest gaat gebruiken, en grootschalig veevoer gaat importeren krijg je hier wel een mestoverschot. En overbemesting als het in de natuur komt.

(Overigens gaat het, als ik het goed heb begrepen, bij de enorme Nederlandse import van veevoer meestal om soja uit Brazilie, geteeld op landerijen in het Amazone gebied waar eens het tropisch regenwoud was. Maar ja, een hoop palmolie komt daar ook vandaan.)

Quote:

Laat het wagenpark maar groeien, want die uitstoot nemen we wel voor lief, omdat een auto zo verrekte makkelijk is voor de meeste mensen.

We ontkomen er niet aan dat we de CO2 uitstoot ook zullen moeten reduceren. Dus dat wagenpark wat nog rijdt met fossiele brandstof zal ook wel aangepakt worden.

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 393 ppm, nu: 418 ppm.

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 5775
Zo Jun 12, 2022 2:03 am Reageer met quote

Ik denk dat de mensen die hier met de plaatjes zwaaien zelf nog nooit een stap in de natuur zetten of een boerderij bezocht hebben, ook zou ik ze aanraden dat eens te doen voordat je alles maar van de tweets en internet afhaalt,

Mijn mening vorm ik zelf!

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 2261
Zo Jun 12, 2022 3:07 am Reageer met quote

redone schreef:
Ik denk dat de mensen die hier met de plaatjes zwaaien zelf nog nooit een stap in de natuur zetten of een boerderij bezocht hebben, ook zou ik ze aanraden dat eens te doen voordat je alles maar van de tweets en internet afhaalt,

Hmmm, het zijn niet zomaar plaatjes, De site van TNO is een betrouwbare bron. Het is informatie. Ik heb zelf dat ik de wetenschap volg, en dat ik de wetenschappelijk argumenten graag zo goed mogelijk wil kunnen begrijpen, en ook dat ik alles graag rationeel wil houden.

Toen Nicolaas dat laatste plaatje poste, ben ik wel gelijk ook op de TNO site gaan kijken waar die informatie vandaan kwam.
https://www.tno.nl/nl/stikstof/

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 393 ppm, nu: 418 ppm.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Zo Jun 12, 2022 10:21 am Reageer met quote

redone schreef:

Zou je misschien inhoudelijk willen reageren op die 'plaatjes' Redone en je daarbij ook misschien rekenschap ervan willen geven dat het volstrekt niet uitmaakt of iemand die hier aan deze discussie deelneemt boerderijen en/of natuurgebieden bezoekt?
Dat zijn alleen maar afleidingsmanoeuvres. Reageer gewoon op de inhoud. Tatasteel vormt een groot probleem ivm fijnstof en co2, hier niet aan de orde zoals het plaatje genoegzaam aanschouwelijk maakt. De veehouderij vormt het grootste probleem mbt het onderwerp hier, te weten stikstofdepositie. Waarmee de omliggende natuurgebieden naar de verdommenis gaan. Heel goed wanneer jij regelmatig veehouderijen langsgaat uit welke interesse dan ook, maar dat heeft geen hol met dit probleem in Nederland te maken, dat draagt er niets aan bij, doet er niets aan af.
Beetje inhoudelijk blijven, probeer het een keer.

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

NicolaasP

Superlid
Superlid
Zo Jun 12, 2022 10:47 am Reageer met quote

De intimidatie van de kant van een groepje boeren is ongekend
https://twitter.com/i/status/1535721103829700608
Op de NPO zagen we in Nieuwsuur eergister een meisje waarschuwen dat het in Den Haag zou gaan knallen wanneer de plannen doorgezet zouden worden.
En daar duiken politieke aasgieren als van Meijeren flux bovenop:

Nog heel even en de hardste schreeuwers die het verst durven gaan met leugens, overdrijvingen, verdraaiingen, omkeringen en dreiging met gewelddadige opstanden bepalen hier verder de politieke (en dus oa ook ecologische) koers. In feite lijkt dat nu al het geval.

Roman Kent

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29860
Zo Jun 12, 2022 11:02 am Reageer met quote

barth. schreef:

Een dier wat gewoon hier gras en hooi van het land eet veroorzaakt niet de problemen.

Dat is maar voor een deel waar. Regelmatig hoor je dat die dieren moeten worden bijgevoerd omdat ze anders sterven van de honger. En dat vindt men dan weer zielig. Vervolgens komen er dan weer te veel dieren. En die gaan we dan maar weer afschieten. Het is dus gewoon een beheerd park en dan heeft weinig mat 'natuur' te maken.
Quote:
Maar als je overvloedig kunstmest gaat gebruiken, en grootschalig veevoer gaat importeren krijg je hier wel een mestoverschot. En overbemesting als het in de natuur komt.

Waarom zou een boer kunstmest gebruiken als hij het ook met de mest van zijn eigen veestapel - of die van de buurman - af zou kunnen. Boeren strooien niet voor de lol met mest, al was het maar uit economische overwegingen.
Quote:
(Overigens gaat het, als ik het goed heb begrepen, bij de enorme Nederlandse import van veevoer meestal om soja uit Brazilie, geteeld op landerijen in het Amazone gebied waar eens het tropisch regenwoud was. Maar ja, een hoop palmolie komt daar ook vandaan.)

Je kan daar voor of tegen zijn maar die mensen daar hebben ook recht op een inkomen. En als dat inkomen uit soja en palmolie bestaat is dat wel hun keuze. En zolang wij het kopen zullen de Brazilianen het wel blijven produceren.
Quote:

We ontkomen er niet aan dat we de CO2 uitstoot ook zullen moeten reduceren. Dus dat wagenpark wat nog rijdt met fossiele brandstof zal ook wel aangepakt worden.

Ooit misschien wel eens. Maar opvallend genoeg wordt daar veel minder haast mee gemaakt en wordt niemand gedwongen om afstand van zijn/haar auto te doen. Terwijl de uitstoot van een auto heel wat schadelijker is dan de uitstoot van een koe.

Langs een snelweg wonen is schadelijk voor je gezondheid.
Aan stikstof is nog nooit iemand dood gegaan

Faber quisque fortunae suae

Greet---Gribou

Stamgast
Stamgast
Zo Jun 12, 2022 11:04 am Reageer met quote

NicolaasP schreef:
redone schreef:

Zou je misschien inhoudelijk willen reageren op die 'plaatjes' Redone en je daarbij ook misschien rekenschap ervan willen geven dat het volstrekt niet uitmaakt of iemand die hier aan deze discussie deelneemt boerderijen en/of natuurgebieden bezoekt?
Dat zijn alleen maar afleidingsmanoeuvres. Reageer gewoon op de inhoud. Tatasteel vormt een groot probleem ivm fijnstof en co2, hier niet aan de orde zoals het plaatje genoegzaam aanschouwelijk maakt. De veehouderij vormt het grootste probleem mbt het onderwerp hier, te weten stikstofdepositie. Waarmee de omliggende natuurgebieden naar de verdommenis gaan. Heel goed wanneer jij regelmatig veehouderijen langsgaat uit welke interesse dan ook, maar dat heeft geen hol met dit probleem in Nederland te maken, dat draagt er niets aan bij, doet er niets aan af.
Beetje inhoudelijk blijven, probeer het een keer.

De boeren zijn zich er echt wel van bewust dat zij voor het grootste gedeelte bijdragen aan de stikstof crisis , en dat weten de boeren ook al lange tijd , het is niet voor niets dat er al vele veranderingen hebben plaats gevonden bij vele veehouders , spontaan of dat het hun is opgelegd vanuit DenHaag . Voor de veehouders die hier zo mee bezig zijn vind ik het verdrietig zoals er nu steeds over gepraat wordt , ja ook hier op de forum , zoveel zorgen als ze nu hebben die gun je niemand , helaas wordt daar niet bij stilgestaan .
Wat denk je wat het een boer doet als hij op de tv iemand hoort praten over stikstofboeren Question Boeren zijn ook gewoon mensen hoor , daar moet je niet op neerkijken iets wat helaas zoveel gebeurd .
Werd er maar eens meer aandacht geschonken aan hoe het er in de praktijk toegaat in plaats van aan allen die er alleen maar vanuit de theorie mee bezig zijn .

WillemijnF

Superlid
Superlid
Zo Jun 12, 2022 1:32 pm Reageer met quote

Ik denk heus dat het begrip voor de boeren er wel is, ook hier. Het zal je maar gebeuren dat het voortbestaan van je bedrijf op de tocht staat, het bedrijf waar je met hart en ziel werkt. Natuurlijk wordt die pijn wel begrepen. Ik zal niet beweren dat ik weet wat er allemaal omgaat is een landbouwbedrijf, maar wij brengen al jarenlang zon 2 maanden per jaar door op boerencampings en als het enigszins kan vraag ik altijd een rondleiding en praat ik met de boeren. Ik zie dan wat ze allemaal investeren, ik zie hun trots, ze praten over het algemeen graag over hun bedrijf. En wij zijn er graag. Voelen ons daar prettig en welkom.
Ik ga niet scherp de discussie aan. Daarvoor ontbreekt me de kennis en bovendien ben ik hun gast en hou ik het graag gezellig. Ik luister voornamelijk en vraag. Ik heb verschillende keren gehoord dat de boer zelf met een goed aanbod wel wil stoppen of dat hij of zij boeren kent die dat willen. Ook heb ik boeren gezien en gesproken die al circulair boeren of zich daarop orinteren.
Maar Nederland ligt onder een stikstofdeken en links-of rechtsom met er worden ingegrepen. Er is geen keuze meer. Het is vooral schandelijk hoe opeenvolgende regeringen steeds niet hebben gedaan wat er moest worden gedaan. Dat boeren gewoon is voorgespiegeld dat met investeringen in technologie stikstofuitstoot geen probleem zou zijn, terwijl al jaren geleden deskundigen wisten en ook zeiden dat de terugdringing volstrekt onvoldoende zou zijn. In die zin zijn de boeren gewoon genaaid. Die woede daarover wordt heus wel begrepen. Het probleem werd vooruitgeschoven en op de spits gedreven en op die spits zijn we nu.
Beter dan onze kop in het zand te blijven steken en net te doen of we ingrepen kunnen voorkomen, wr die worst uit de kast te halen om de boeren voor te houden uit angst voor de peilingen is het om nu te handelen. Ga om de tafel met de provincies, kijk welke boeren vrijwillig willen stoppen. Meet opnieuw de uitstoot, meet ter plaatse, breng alles zorgvuldig in kaart. Help boeren om anders te boeren, met minder vee maar met voldoende inkomen. Doe wat aan de prijzen van bijvoorbeeld zuivel, zodat de boer niet meer gedwongen is om te groeien en te groeien om nog te kunnen verdienen. Stop de waanzinnige im- en export van kalveren die niets anders opbrengen dan de mest en verdiensten voor een enkel zr rijk bedrijf.
Het is toch geen optie om maar te blijven groeien en groeien? Het is toch niet meer dan logisch dat het een keer moet veranderen? Gedwongen stoppen is de laatste optie. Daarvr zitten veel kansen en mogelijkheden. En ze bestaan al, boeren die circulaire landbouw bedrijven n met veel voldoening. Veel boeren willen best, help ze, steun ze. De boel ophitsen helpt niemand, ook de boer niet. En populistische of paniekerige of dreigende statements dat we als volk afstevenen op hongersnood als er minder landbouwbedrijven zullen zijn, zijn leugens die niet helpen. Het meeste voedsel dat we zelf consumeren wordt gemporteerd, het meeste dat hier wordt geproduceerd wordt gexporteerd. Zouden we ook eens naar kunnen kijken, denk ik dan.
En misschien zouden we ook hier de discussie hierover niet op de man moeten spelen maar over de feiten laten gaan. Nederland heeft gewoon de juridische verplichting om de stikstofuitstoot terug te dringen. Wie weet hoe dat moet zonder de landbouw daarbij te betrekken mag het zeggen.

Pagina 3 van 42 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4 ... 40, 41, 42  Volgende

Plaats reactie