De veestapel in Nederland moet kleiner, drastisch kleiner
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 31, 32, 33 ... 40, 41, 42  Volgende Plaats reactie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15525
Ma Aug 08, 2022 11:46 pm Reageer met quote

Lampie schreef:
Nee hoor je hoeft je niet schuldig te voelen.
Echter vele mensen hebben bijwerkingen na een vaccinatie en dat kan een heel vervelende uitwerking hebben.
Het is off topic maar goed. 'Veel' is een betrekkelijk begrip. Een stijve arm, wat snotterigheid, een of twee dagen hoofdpijn en in het ergste geval een of twee dagen arbeidsverzuim lijkt me te overzien en ernstiger bijwerkingen zijn uiterst zeldzaam. Of diezelfde mensen door een Covid-infectie ziek zouden worden is de vraag maar neem rustig van me aan dat de gevolgen van ziekte door een corona-infectie voor ongevaccineerden veel en veel heftiger zijn, tot voortijdig overlijden toe. Ik weet het, het is statistiek en statistieken zeggen niets over een enkel individueel geval. Maar ik baseer mijn mening toch maar liever op die statistieken, die inmiddels over miljoenen mensen gaan, dan dat ik mijn mening baseer op wat een paar buren of familieleden me hierover te vertellen hebben.

Klaas: zand erover?

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Laatst aangepast door Keesvi op Ma Aug 08, 2022 11:50 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

douwe

Superlid
Superlid
Antw.: 11454
Ma Aug 08, 2022 11:49 pm Reageer met quote

Als je de veeboeren uitkoopt en ze willen hun beroep graag uitoefenen dan gaan ze emigreren naar een van de buurlanden waar de regels veel minder streng zijn. Daar hebben ze geen probleem met stikstof, ligstallen enz.
Milieu regels en dieren welzijn staan elders op een veel lager nivo. Afgezien van extra transport kosten, zal het voor de boer prijs technisch uiteindelijk voordeliger zijn en mogelijk dat de consument mee profiteert. vergeet niet dat de meeste consumenten wel heel goed kijkt naar de prijs van het artikel. Dat is ook de reden dat er procentueel nog maar weinig echte bio producten verkocht worden.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Aug 08, 2022 11:58 pm Reageer met quote

douwe schreef:
Als je de veeboeren uitkoopt en ze willen hun beroep graag uitoefenen dan gaan ze emigreren naar een van de buurlanden waar de regels veel minder streng zijn. Daar hebben ze geen probleem met stikstof, ligstallen enz.
Milieu regels en dieren welzijn staan elders op een veel lager nivo.
Dat vind ik een heel zwak argument als vrijbrief om door te gaan met vervuilen en dieren mishandelen. Breng eerst eens de werkelijke kosten, transport, opruimen van de zooi maar eens in rekening en dan zullen we zien of kringloop, biologisch of gemengd bedrijf-boeren of wat voor niet-bio-industrie-boeren zo verschrikkelijk veel goedkoper is. Het is misschien onontkoombaar dat een aantal boeren moet stoppen maar als het merendeel geholpen wordt bij een omslag naar een acceptabele manier van landbouw bedrijven dan zie ik niet dat ze zo gauw massaal naar het buitenland vluchten om daar hun industriële activiteiten te gaan ontplooien.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

douwe

Superlid
Superlid
Di Aug 09, 2022 12:05 am Reageer met quote

Kees, als een boer uitgekocht is, heeft ie geen land meer om zijn beroep uit te oefenen en hopenlijk kan hij zijn hypotheek schulden aflossen. Vergeet niet dat de RABO de boer stimuleerde om te investeren.
Mocht hij voldoende financiele ruimte hebben en toch graag boer willen blijven ( en daar er mogelijk al een opvolger is) dan zal hij toch moeten uitwijken naar een ander land.
Het boerenbedrijf is in NL al het meest efficient ter wereld, dat valt amper nog te verbeteren.

Greet---Gribou

Stamgast
Stamgast
Antw.: 863
Di Aug 09, 2022 12:16 am Reageer met quote

douwe schreef:
Kees, als een boer uitgekocht is, heeft ie geen land meer om zijn beroep uit te oefenen en hopenlijk kan hij zijn hypotheek schulden aflossen. Vergeet niet dat de RABO de boer stimuleerde om te investeren.
Mocht hij voldoende financiele ruimte hebben en toch graag boer willen blijven ( en daar er mogelijk al een opvolger is) dan zal hij toch moeten uitwijken naar een ander land.
Het boerenbedrijf is in NL al het meest efficient ter wereld, dat valt amper nog te verbeteren.

Een boer die zich uit laat kopen mag sowieso niet ergens anders in Nederland een boerenbedrijf kopen om daar te gaan boeren .
Dus wil een boer nog echt verder na uitgekocht te zijn zal hij / zij wel naar het buitenland moeten .

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Aug 09, 2022 12:21 am Reageer met quote

douwe schreef:
Er ligt absoluut een grote verantwoordelijkheid bij de Rabobank maar ook bij de veevoeder- en afnemende bedrijven. Als de ontwikkeling richting schaalvergroting doorgaat dan zullen er ook boeren opstappen omdat kleinere bedrijven niet levensvatbaar meer zijn bij een dergelijke policy en mogelijk nog veel meer. Daarom denk ik dat de agrarische sector er goed aan doet om zich veel meer te richten op wat we zelf erg hard nodig hebben, op kwaliteit en dat kiloknallergedoe, vooral gericht op de export te laten voor wat het is.

douwe

Superlid
Superlid
Di Aug 09, 2022 12:46 am Reageer met quote

Kees, als de RABO de boer adviseert en het mogelijk maakt om uit te breiden dan heeft dat ook een gevolg voor de voeder industrie (en aan verwante). Feitelijk kun je de schuld leggen bij de RABO.
Uiteindelijk wordt het de boeren bijna onmogelijk gemaakt om nog te boeren.
Veehouders worden uitgekocht, investeerders kopen akkerbouw bedrijven op en wat we zien.. nieuwe woonwijken en velden met zonnepanelen. Ons voedsel zal in toenemende mate uit het buitenland gaan komen. Niet alles kan hier verbouwd worden. Tarwe uit NL is minder geschikt voor ons dagelijks brood (hier heb je zgn zachte tarwe).
Met tig miljoenen mensen op aarde op je ook tig hoeveelheden voedsel nodig. Ga je NL deels afschrijven als voedsel producent dan zal het elders vandaan moeten komen.
Dat zijn wel allerlei punten om na te denken over de nemen beslissingen. Je kunt wel het meest ideale willen nastreven, maar zie de realiteit wel onder ogen.
In de stikstof crisis zie ik niet dat er een conpromie mogelijk is

An58.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 160
Di Aug 09, 2022 1:00 am Reageer met quote

douwe schreef:
Kees, als de RABO de boer adviseert en het mogelijk maakt om uit te breiden dan heeft dat ook een gevolg voor de voeder industrie (en aan verwante). Feitelijk kun je de schuld leggen bij de RABO.
Uiteindelijk wordt het de boeren bijna onmogelijk gemaakt om nog te boeren.
Veehouders worden uitgekocht, investeerders kopen akkerbouw bedrijven op en wat we zien.. nieuwe woonwijken en velden met zonnepanelen. Ons voedsel zal in toenemende mate uit het buitenland gaan komen. Niet alles kan hier verbouwd worden. Tarwe uit NL is minder geschikt voor ons dagelijks brood (hier heb je zgn zachte tarwe).
Met tig miljoenen mensen op aarde op je ook tig hoeveelheden voedsel nodig. Ga je NL deels afschrijven als voedsel producent dan zal het elders vandaan moeten komen.
Dat zijn wel allerlei punten om na te denken over de nemen beslissingen. Je kunt wel het meest ideale willen nastreven, maar zie de realiteit wel onder ogen.
In de stikstof crisis zie ik niet dat er een conpromie mogelijk is

Ja Douwe, als straks het merendeel uit het buitenland moet komen, gaan we betalen.
En als er heel veel eten niet meer voorradig is of het bord blijft leeg, wil ik ze nog wel een keer horen.
Inderdaad je moet wel de realiteit onder ogen blijven zien.
Zij denken dat het alleen voor de natuur is, dat boeren uitgekocht worden, maar nee huizen moeten er gebouwd worden, heel veel huizen, om al die Nederlanders die nu smachtend op een woning zitten te wachten en maar niet aan de beurt komen, omdat Nederland nog lang niet vol is.
Weg met de boeren, weg met ons eten.
Misschien moet ik mijn tuin maar om gaan spitten en zelfvoorzienend worden.
Ik zie er nog van komen, als Den Haag niet meewerkt, de boeren hun werk neerleggen en wij zonder eten komen te zitten, kan een volgende actie zijn. Kunnen we alvast een voorproefje krijgen hoe dat er later uit gaat zien. Knorrende magen.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 5828
Di Aug 09, 2022 2:33 am Reageer met quote

75 % van ons voedsel komt uit het buitenland. Zelfs 60 % van de zuivel die we consumeren komt uit het buitenland. Nederlandse boeren exporteren veel, maar dat wil dus niet zeggen dat ze voldoende produceren voor eigen land. Van al het land dat nodig is om ons Nederlanders te voeden ligt driekwart in het buitenland. En hoewel we 330% van het varkensvlees dat we hier zouden kunnen eten produceren, wordt dat juist veel aan het buitenland verkocht terwijl we ook ongeveer de helft van het varkensvlees dat we eten – vooral in de vorm van bewerkt vlees – uit het buitenland halen.
Nederland heeft niet eens voldoende grondoppervlak om ons eigen volk volledig te voeden, dus we moeten wel importeren. Het is dus geen kwestie van " straks" ons eten uit het buitenland te moeten halen, dat is allang de realiteit, dus met " dan zal je ze horen" gaat het wel meevallen.
De populaire slogan "zonder boeren geen eten" gaat gewoon niet op. Althans niet als het gaat om de Nederlandse boer. Populistische fabeltjes zijn het ten behoeve van de stemmingmakerij.
Het is zoveel zinniger om te discussiëren op grond van cijfers en feiten. Voor verhaaltjes en sprookjes zijn hier andere topics.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

douwe

Superlid
Superlid
Di Aug 09, 2022 3:29 am Reageer met quote

Leef in je sprookjes Wiilemijn

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29860
Di Aug 09, 2022 9:36 am Reageer met quote

Zelfs als 75% van ons voedsel uit het buitenland komt, dan is er altijd nog 25% over voor de Nederlandse markt beschikbaar. Best een aanzienlijk deel. En wat dan nog? Er wordt voedsel geproduceerd en daar gaat het om. Dus de slogan “zonder boeren geen eten” gaat wel terdege op. Dat dat voedsel vervolgens geïmporteerd en geëxporteerd wordt, lijkt mij minder belangrijk. Dat is handel en dat gebeurt nu eenmaal met van alles en nog wat
.
Als Nederland niet eens voldoende grondoppervlak heeft om zelfvoorzienend te zijn, is dat al treurig genoeg. En een reden temeer om zuinig te zijn op wat we wel hebben. Want niets is zo riskant om afhankelijk te zijn van allerlei buitenlanden. Dat hebben de laatste geopolitieke ontwikkelingen wel weer bewezen. Alleen als je zelf exporteert kun je iets te zeggen hebben over wat er geïmporteerd wordt. Dan heb je namelijk wat om te ruilen.

Je kan alles wel afdoen met: “Populistische fabeltjes zijn het ten behoeve van de stemmingmakerij”, maar zo simpel ligt het volgens mij toch niet.

Faber quisque fortunae suae

An58.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 160
Di Aug 09, 2022 10:23 am Reageer met quote

Tympaan schreef:
Zelfs als 75% van ons voedsel uit het buitenland komt, dan is er altijd nog 25% over voor de Nederlandse markt beschikbaar. Best een aanzienlijk deel. En wat dan nog? Er wordt voedsel geproduceerd en daar gaat het om. Dus de slogan “zonder boeren geen eten” gaat wel terdege op. Dat dat voedsel vervolgens geïmporteerd en geëxporteerd wordt, lijkt mij minder belangrijk. Dat is handel en dat gebeurt nu eenmaal met van alles en nog wat
.
Als Nederland niet eens voldoende grondoppervlak heeft om zelfvoorzienend te zijn, is dat al treurig genoeg. En een reden temeer om zuinig te zijn op wat we wel hebben. Want niets is zo riskant om afhankelijk te zijn van allerlei buitenlanden. Dat hebben de laatste geopolitieke ontwikkelingen wel weer bewezen. Alleen als je zelf exporteert kun je iets te zeggen hebben over wat er geïmporteerd wordt. Dan heb je namelijk wat om te ruilen.

Je kan alles wel afdoen met: “Populistische fabeltjes zijn het ten behoeve van de stemmingmakerij”, maar zo simpel ligt het volgens mij toch niet.

Helemaal mee eens Tympaan.
Als we nog meer uit het buitenland moeten gaan halen dan gaat dat meer geld kosten. Je hoeft toch geen rekenwonder te zijn dat te begrijpen.

En dan dit wat Willemijn schrijft: De populaire slogan "zonder boeren geen eten" gaat gewoon niet op.
Waar denkt zij dat het voedsel vandaan komt, uit de lucht vallen?
Oh, ja we hebben ook nog vis en de vissers varen ook niet zoveel meer uit ivm kosten voor brandstof. Hoe zou dat nou toch komen? Ook iets wat uit het buitenland moet komen en nu heel veel geld kost.

Ach ja sommige mensen die in feiten en cijfers denken (waar ze op zitten te wachten) kunnen niet zelf vooruit denken, omdat ze altijd afhankelijk zijn van wat anderen ze voorspiegelen.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Di Aug 09, 2022 10:31 am Reageer met quote

Tympaan schreef:
.

Ik reageer op de onheilsprofetie dat " als straks het merendeel uit het buitenland gaat komen we meer gaan betalen". Het merendeel komt dus al uit het buitenland. Het leek me helder om dat even te melden als dat niet bekend is. En wat betreft die slogan benadruk ik dat het om de Nederlandse boer gaat. Tegelijkertijd exporteren we ook zo'n 75% landbouwproducten. waarvan een groot deel voedsel is. Het idee is is om juist méér voor de Nederlandse markt te gaan produceren, op. het gebied van akkerbouw. Er is dan ook geen sprake van dat de boer verdwijnt, ook dat is populistisch gewauwel om de boel op te stoken. Het helpt niet om de boel in het extreme te trekken, hou het bij de realiteit. Dat is op zich al lastig genoeg, aan stemmingmakerij waarbij groepen worden op gehitst hebben we niets. Ik begrijp ook echt niet waarom men het zo fijn vindt dit soort leugens te verspreiden. Dat dient niemands doel, behalve dan van groepen die baat hebben bij onrust.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

Pluk

Stamgast
Stamgast
Antw.: 189
Di Aug 09, 2022 10:44 am Reageer met quote

douwe schreef:
Leef in je sprookjes Wiilemijn

Dat is natuurlijk ook een leuke bijkomstigheid maar ze heeft wel gelijk. Ik controleer altijd het etiket van de producten die ik wil kopen. Doe het maar eens consequent een paar weken, dan speken we elkaar daarna wel weer.

https://tinyurl.com/2rzbruw3

Let your smile change the world, don’t let the world change your smile

Roos634

Stamgast
Stamgast
Antw.: 119
Di Aug 09, 2022 1:02 pm Reageer met quote

Iedereen heeft het wel dat de boeren een omslag moeten maken naar biologisch boeren. Maar ook deze boeren maakt het de overheid moeilijk.
Misschien kennen jullie het verhaal van boer Bram uit Eenigenburg?
Die moest koeien wegdoen, te grote fosfaatuitstoot. Boete van €12000.=

https://www.loeigoeiezuivel.nl/nieuwsbrieven%20internet/Op%20de%20bres%20voor%20boer%20Bram.asp

Roos634

Stamgast
Stamgast
Antw.: 119
Di Aug 09, 2022 1:05 pm Reageer met quote

Pluk schreef:

Ik controleer altijd het etiket van de producten die ik wil kopen. Doe het maar eens consequent een paar weken, dan speken we elkaar daarna wel weer.

Ik kijk ook altijd naar de etiketten Pluk en deze asperges komen niet in mijn mandje. Ik koop Hollandse producten. Waarom boontjes uit Marokko als hier de akkers volstaan? De consument bepaald, net wat Douwe ook aangaf.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Di Aug 09, 2022 1:12 pm Reageer met quote

Roos634 schreef:
Pluk schreef:

Ik controleer altijd het etiket van de producten die ik wil kopen. Doe het maar eens consequent een paar weken, dan speken we elkaar daarna wel weer.

Ik kijk ook altijd naar de etiketten Pluk en deze asperges komen niet in mijn mandje. Ik koop Hollandse producten. Waarom boontjes uit Marokko als hier de akkers volstaan? De consument bepaald, net wat Douwe ook aangaf.

Dan kon je dus al weten dat het merendeel van de produkten al uit het buitenland komt, zoals ik ook al aangaf, en dat dat niet "straks" zal gaan gebeuren, zoals jij schreef. Dat is al de realiteit en één van de mogelijkheden waarop ingezet gaat worden is om juist meer produkten te gaan verbouwen voor de Nederlandse markt. Ik ben daar een warm voorstander van en ook om vooral seizoensprodukten te eten. Ik hoef geen aardbeien in december.

Greet---Gribou

Stamgast
Stamgast
Antw.: 863
Di Aug 09, 2022 1:40 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Dan kon je dus al weten dat het merendeel van de produkten al uit het buitenland komt, zoals ik ook al aangaf, en dat dat niet "straks" zal gaan gebeuren, zoals jij schreef. Dat is al de realiteit en één van de mogelijkheden waarop ingezet gaat worden is om juist meer produkten te gaan verbouwen voor de Nederlandse markt. Ik ben daar een warm voorstander van en ook om vooral seizoensprodukten te eten. Ik hoef geen aardbeien in december.

En de consument moet er maar eens aan gaan wennen dat bijv. een komkommer niet altijd recht is of dat er eens een bruin plekje op een sperzieboon , appel o.i.d zit .

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 2261
Di Aug 09, 2022 1:49 pm Reageer met quote

RTL nieuws heeft op 23 oktober 2019 een artikel gepubliceerd:
Quote:
75 procent van ons voedsel komt uit het buitenland. Hieronder vallen koffie, olieproducten als soja, palm- en zonnebloemolie. Maar ook granen, en veevoer voor de zuivel- en vleesindustrie.

Nederlandse boeren exporteren veel.

Lees verder: (RTL nieuws) “Dit ligt er op je bord als al je eten alleen uit Nederland zou komen”

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 393 ppm, nu: 418 ppm.

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3849
Di Aug 09, 2022 2:02 pm Reageer met quote

Quote:
Johan Remkes, die voor het kabinet bemiddelt over het stikstofbeleid, praat volgende week met natuur- en milieuorganisaties.

Greenpeace benadrukt begrip te hebben voor boeren.

Bovendien moeten andere vervuilers ook aangepakt worden, zegt Palmen. "Wanneer gaat Schiphol meedoen? Wanneer moet Tata Steel leveren? Ik snap dat boeren zeggen: waarom wij wel en zij niet? Dat is niet rechtvaardig."

Ook LandschappenNL, waarbij landschapsbeheerders zijn aangesloten, is bij het overleg met Remkes.
Samen optrekken met de landbouw is de enige weg naar duurzame voedselproductie en een gezond landschap."

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5325759/remkes-milieuorganisaties-stikstofbeleid-stikstof-greenpeace

Je zou denken dat organisaties als Greenpeache tegenover de boeren zouden staan, maar er is best begrip voor de positie van de boeren en dat lijkt me een hele goede zaak, als je samen als boeren/natuurorganisaties en politiek een oplossing moet bedenken die voor alle partijen enigszins acceptabel is.
Ik vind het hoopvol dat er wederzijds begrip is, want het zal al moeilijk genoeg worden.

Pagina 32 van 42 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 31, 32, 33 ... 40, 41, 42  Volgende

Plaats reactie