Mannen in korte broek op het werk?
Maatschappij, werk & pensioen
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende Plaats reactie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6084
Do Jul 21, 2022 12:03 pm Reageer met quote

Dat schijnt nogal een issue te zijn. Mannen in de bouw, geen enkel probleem, maar naar kantoor in korte broek: dat kan niet, blijkt op dit moment zo'n beetje de communis opinio nog altijd te zijn.
Persoonlijk zie ik (zomin als bij de bouwvakker) het probleem niet in korte broek op het werk op kantoor, in de winkel, of welk werk dan ook te verschijnen.
Even anticiperend op de mogelijkheid dit argument weer sterk door te trekken die sommigen zich wellicht niet zullen willen laten ontgaan:
Een normale korte broek die de benen vrij laat, daar gaat dit topic over. Dus niet 'een string' of iets dergelijks.

Om het onderwerp nog wat breder te trekken: een korte broek, of een rok. Waarom niet een rok wanneer een man zich daar prettig in voelt, zoals hier Brad Pitt https://edition.cnn.com/style/article/brad-pitt-skirt-red-carpet-ltw/index.html

Zouden hier bezwaren tegen zijn aan te voeren?
Het zal voor sommigen wennen zijn in het begin. Maar is dat een bezwaar? Wennen zal het zeker. Voor de oude Grieken en Romeinen was het juist usance. We zouden best terug kunnen grijpen op zo'n kledingstijl.

Tuniek bij amazon te koop. Een heerlijke zomerdracht ongetwijfeld

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Advertentie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15540
Do Jul 21, 2022 2:01 pm Reageer met quote

Cultuur speelt hier een belangrijke rol. In een aantal warme landen is het al not done voor mannen om in het openbaar met een korte broek te verschijnen, laat staan op het werk. Daar wordt een korte broek als ondergoed gezien, hoewel in een aantal van die landen de sarong nog veel gedragen wordt. In het VK, de VS en Canada wordt een moderne kilt niet algemeen gebruikt maar toch meer geaccepteerd als werk- of tracking kleding dan bij ons. Ik kan me van een aantal jaren geleden een discussie over een postbode herinneren die bij warm weer zijn werk in een rok gekleed wilde doen. Hoewel ik bij bredere acceptatie wel voor zo'n kilt zou gaan, hou ik het bij tropische temperaturen maar bij een nette korte broek icm een overhemd met korte mouwen of een polo. Beslist geen mouwloos shirt. Bij mijn ene werkgever (eigenlijk de laatste drie) is daar nog nooit een probleem van gemaakt maar de GGD hanteert tamelijk strakke hygiëne- en veiligheidsnormen op de vaccinatielocaties en dat betekent verplicht een lange broek en dichte schoenen. Als de airco werkt is dat natuurlijk geen probleem. Dan vind ik die broeken met afritspijpen ideaal. Zodra je klaar bent met je werk transformeer je daarmee makkelijk een korte broek zonder je om te kleden. Die middeleeuwse tuniek laat ik maar bij Amazon hangen. Voorbeeldje van moderne kilts voor werk als voor tracking:

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Laatst aangepast door Keesvi op Do Jul 21, 2022 4:03 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29890
Do Jul 21, 2022 2:56 pm Reageer met quote

Het zal allemaal een beetje van je beroep afhangen wat je wel of niet kan dragen. op de bouw maakt het allemaal niet veel uit wat je aantrekt. Geen aannemer of bouwdirectie zal daar veel drukte om maken. Tenzij de veiligheid in het geding is. Sjaals en andere 'losse flappen' kunnen in een machine verward raken met alle gevolgen van dien.

Hoveniers kunnen last van brandnetels of teken krijgen. Indien er met bosmaaiers of kettingzagen werken moete ze zelfs vaak een veiligheidsbroek dragen om de ergste schade te beperken als er een ongeluk gebeurt.

Op kantoor was een goede airco en was 'blote kleding' niet zo noodzakelijk. Maar ook daar was men tamelijk vrij om te dragen wat men wil.

En een brandweerman kan uiteraard maar beter niet in enkel een korte broek naar zijn werk gaan... Very Happy

Faber quisque fortunae suae
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

virgo

Stamgast
Stamgast
Antw.: 501
Do Jul 21, 2022 8:25 pm Reageer met quote

Bij sommige beroepen in de buitenlucht heb ik er geen moeite met dat mannen een korte broek dragen; dat is min of meer functioneel. Maar voor mannen in 'binnendienst' zie ik liever lange broeken. Er zijn in mijn ogen te veel onappetijtelijke benen en dat draagt niet bij aan het werkplezier en aan het collegiaal overleg.
Blote benen met tattoos vind ik een reden voor ontslag.

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 5786
Do Jul 21, 2022 9:38 pm Reageer met quote

Mannen aub als je een korte broek draagt, waar dan ook, geen sokken in je schoenen er onder Exclamation

Mijn mening vorm ik zelf!

lucia51

Stamgast
Stamgast
Antw.: 653
Do Jul 21, 2022 9:59 pm Reageer met quote

En al helemmaal geen sokken in je sandalen. Exclamation

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 2275
Do Jul 21, 2022 10:33 pm Reageer met quote

Mensen moeten m.i. zelf weten wat ze dragen als kleding. Belangrijk is dat ze zich prettig voelen in hun outfit. (En dat ze zich dan geen ene reet wat aantrekken wat anderen ervan vinden Very Happy )

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 393 ppm, nu: 418 ppm.

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Jul 21, 2022 10:44 pm Reageer met quote

redone schreef:
Mannen aub als je een korte broek draagt, waar dan ook, geen sokken in je schoenen er onder Exclamation
Nee, daar horen kousen onder, evenals onder een kilt. Zo niet, wat dan als je steunkousen nodig hebt?

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

virgo

Stamgast
Stamgast
Antw.: 501
Do Jul 21, 2022 10:48 pm Reageer met quote

barth. schreef:
Mensen moeten m.i. zelf weten wat ze dragen als kleding. Belangrijk is dat ze zich prettig voelen in hun outfit. (En dat ze zich dan geen ene reet wat aantrekken wat anderen ervan vinden Very Happy )

Dus in je korte broek naar een begrafenis omdat je schijt hebt aan wat anderen vinden?
Je bent immers het middelpunt van het heelal en de hele wereld draait om jou.
Van die aso's lust ik er nog wel een paar.

barth.

Superlid
Superlid
Do Jul 21, 2022 10:53 pm Reageer met quote

virgo schreef:
barth. schreef:

Dus in je korte broek naar een begrafenis omdat je schijt hebt aan wat anderen vinden?
Je bent immers het middelpunt van het heelal en de hele wereld draait om jou.
Van die aso's lust ik er nog wel een paar.

Als een antwoord met “Dus” begint volgt er altijd iets wat je niet gezegd hebt. Very Happy

redone

Superlid
Superlid
Do Jul 21, 2022 10:55 pm Reageer met quote

barth. schreef:

Je kunt je prettig voelen in je kleding en er toch leuk uitzien, het één hoeft het ander niet uit te sluiten.

barth.

Superlid
Superlid
Do Jul 21, 2022 11:18 pm Reageer met quote

redone schreef:
barth. schreef:

Je kunt je prettig voelen in je kleding en er toch leuk uitzien, het één hoeft het ander niet uit te sluiten.

Klopt helemaal.
Maar iemand kan er ook ongewoon uitzien, of misschien wat ludiek.
Maar je voelt meestal wel of iemand (met die outfit) goed in zijn vel zit.
Net zoals je het waarschijnlijk aanvoelt wanneer iemand niet goed in zijn vel zit met zijn/haar outfit van dat moment.

Mensen met een vrolijke uitstraling, of een opgeruimd gemoed, zijn m.i. vaak prettig om mee te maken. Wat voor een outfit daar ook bij hoort.
Ik vind het ook leuk als ik ervaar dat iemand authentiek is. En dat is niet altijd zoals ieder ander.

nandes57

Superlid
Superlid
Antw.: 1187
Do Jul 21, 2022 11:43 pm Reageer met quote

korte broeken of shirts met korte mouw worden steeds vaker niet toegestaan in de bouw.

redone

Superlid
Superlid
Do Jul 21, 2022 11:54 pm Reageer met quote

Barth leuk of authentiek is top, maar iemand met een dikke buik en te strak t shirt en een trainingsbroek ( je ziet ze regelmatig in de stad) vind ik niet echt geslaagd.
Geldt ook voor de dames Laughing Laughing

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6084
Do Jul 21, 2022 11:56 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Cultuur speelt hier een belangrijke rol. In een aantal warme landen is het al not done voor mannen om in het openbaar met een korte broek te verschijnen, laat staan op het werk. Daar wordt een korte broek als ondergoed gezien, hoewel in een aantal van die landen de sarong nog veel gedragen wordt. In het VK, de VS en Canada wordt een moderne kilt niet algemeen gebruikt maar toch meer geaccepteerd als werk- of tracking kleding dan bij ons. Ik kan me van een aantal jaren geleden een discussie over een postbode herinneren die bij warm weer zijn werk in een rok gekleed wilde doen. Hoewel ik bij bredere acceptatie wel voor zo'n kilt zou gaan, hou ik het bij tropische temperaturen maar bij een nette korte broek icm een overhemd met korte mouwen of een polo. Beslist geen mouwloos shirt. Bij mijn ene werkgever (eigenlijk de laatste drie) is daar nog nooit een probleem van gemaakt maar de GGD hanteert tamelijk strakke hygiëne- en veiligheidsnormen op de vaccinatielocaties en dat betekent verplicht een lange broek en dichte schoenen. Als de airco werkt is dat natuurlijk geen probleem. Dan vind ik die broeken met afritspijpen ideaal. Zodra je klaar bent met je werk transformeer je daarmee makkelijk een korte broek zonder je om te kleden. Die middeleeuwse tuniek laat ik maar bij Amazon hangen. Voorbeeldje van moderne kilts voor werk als voor tracking:

Zelf vind ik zowel die middeleeuwse tuniek als die kilts hierboven er erg goed en vooral op warme dagen buitengewoon comfortabel uitzien. Bedenk je eens even wat een opluchting zo'n rok is voor het klokkenspel dat anders zo benauwd zit opgepropt in het vaak onnodig krappe kruis van een spijkerbroek.

Hier nog even de rok waarin Brad Pitt furore maakt

Wel weer heel frappant dat nog geen uurtje na het CNN artikel gelezen te hebben ik in Dirk een man met een rok ontwaar. Geen transseksueel of travestiet, maar een mannelijk ogende man gehuld in een lange donkergrijze rok van een nogal zware stof. Geen tuniek, en geen kilt.
Het leek een klein beetje hierop

Maar minder zwart, minder gothic

Cultuur is altijd aan kleine, soms zeer grote veranderingen onderhevig
Denk eens terug aan de zestiger jaren, de onderwijzer/leraar op school in kostuum, wit overhemd en stropdas, terwijl de jeugd overging op Afghaanse jassen, bloemtjes-overhemden, de meisjes in hotpants en hoge laarzen, lakjassen...
Wow wat maakte de kledingcultuur ineens een aardverschuiving mee
Dat kan zomaar weer gebeuren

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

redone

Superlid
Superlid
Vr Jul 22, 2022 12:14 am Reageer met quote

Dan heb jij het vast nog in je kast hangen Nicolaas, dat schreef je laatst Laughing

barth.

Superlid
Superlid
Vr Jul 22, 2022 12:34 am Reageer met quote

redone schreef:
Barth leuk of authentiek is top, maar iemand met een dikke buik en te strak t shirt en een trainingsbroek ( je ziet ze regelmatig in de stad) vind ik niet echt geslaagd.
Geldt ook voor de dames Laughing Laughing

Misschien ik ook niet Very Happy
Maar is het wel aan ons om iets van anderen te vinden?
Tot hoever gaat de sociale dwang en sociale controle?
Hoe vind je het zelf om sociale dwang en die controle te ervaren?
En bemoeizucht van anderen t.a.v. De keuzes die je maakt voor jezelf?

Is leven en laten leven (jezelf vrij voelen en anderen vrij laten en ruimte geven) niet belangrijker?
Ik denk dat ik enkel dan hoop dat iemand blij met zichzelf is.
En dat kan duidelijk zijn, of misschien niet zo duidelijk.

Ik denk opeens aan dat liedje van Benny Neyman:
(youtube: “Je hoeft me niet te zeggen hoe ik leven moet”

Laatst aangepast door barth. op Vr Jul 22, 2022 12:58 am, in totaal 1 keer bewerkt

barth.

Superlid
Superlid
Vr Jul 22, 2022 12:46 am Reageer met quote

@Nicolaas

Ik zie er zelf altijd heel gewoon uit, een beetje saai eigenlijk Very Happy En onopvallend.
Maar ik ben er sinds 1991 (dus inmiddelss 23 jaar lang) aan gewend omdat ik een crossdresser in mijn nabije vriendenkring heb.
Geen gelegenheids crossdresser, maar iemand die altijd zo gekleed is.

Laatst aangepast door barth. op Vr Jul 22, 2022 1:00 am, in totaal 1 keer bewerkt

redone

Superlid
Superlid
Vr Jul 22, 2022 12:47 am Reageer met quote

Ik ervaar geen dwang Barth, ik voel me niet prettig als ik er onverzorgd uitzien, maar dat moet iedereen voor zich zelf weten, thuis loop ik in iets makkelijks maar ga ik weg dan kleed ik me wel om, en tut ik me op Laughing Laughing omdat ik dat leuk vind.

En ik laat iedereen vrij, maar ik denk er wel eens het mijne van Laughing misschien doen ze dat van mij ook wel, boeit me niet echt.

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Jul 22, 2022 12:58 am Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Zelf vind ik zowel die middeleeuwse tuniek als die kilts hierboven er erg goed en vooral op warme dagen buitengewoon comfortabel uitzien. Bedenk je eens even wat een opluchting zo'n rok is voor het klokkenspel dat anders zo benauwd zit opgepropt in het vaak onnodig krappe kruis van een spijkerbroek.
Hoewel ik zelf zo nodig niet meer hoef is het voor de ontwikkeling van zaadcellen inderdaad beter om zowel de temperatuur als opsluiting niet teveel te laten oplopen. Het al dan niet dragen van ondergoed onder een jurk of rok is al eeuwenlang een onderwerp van discussie. In principe niet nodig maar bij een kans op lekkage, menstruatie, incontinentie e.d. en een zeker risico van inkijk wel wenselijk en dat is ook conform de min of meer officiële richtlijnen. Naast een korte broek mag van mij de kilt een kans krijgen als geaccepteerd kledingstuk naast de korte broek voor mannen. Als veiligheid een rol speelt gaat die natuurlijk voor en bij representativiteit en min of meer officiële plechtigheden zoals uitvaarten vind ik het ook een ander verhaal. Het behoud van ledematen of bescherming tegen Lyme mag best door werkgevers opgelegd worden en een dunne lange broek, zelfs of misschien juist van wol lijkt me tijdens een plechtigheid of iets van die strekking geen belasting gezien de geringe fysieke inspanningen die daarbij vereist zijn.

Laatst aangepast door Keesvi op Vr Jul 22, 2022 1:05 am, in totaal 1 keer bewerkt

Pagina 1 van 6 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Plaats reactie