Mini-cursus gif-animaties op verzoek
Foto- & videobewerking
Ga naar pagina 1, 2  Volgende Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk

hagar.1

Superlid
Superlid
Antw.: 4679
Za Okt 10, 2009 8:45 pm Reageer met quote

In deze mini-cursus maak ik gebruik van het tekenprogramma PaintShopPro (PSP) en het daarbij geleverde animatieprogramma AnimationShop (AS). Het kan natuurlijk ook met andere programma's.

We beginnen eerst met een idee. Wat wil je laten zien met je animatie?. Als je een idee hebt werk dan met potlood en papier je idee uit, zodat je kunt zien hoe je de figuurtjes het best kunt tekenen in PSP.

Een schot uit een kanon uitbeelden.

Stap 1

Start PSP en open Bestand en kies Nieuw:
Een venster verschijnt. Stel het het aantal pixels in voor de hoogte en breedte van het eerste plaatje (frame).

In dit geval maken we een bewegende Avatar van 95 x 95, maar de animaties kunnen ook groter zijn. Kies pixels en zet achtergrond kleur op wit. Zie plaatje 1 hieronder. Klik dan op OK.

Picture resized

Stap 2

We zien een heel klein venstertje met een witte achtergrond. Te klein om goed te kunnen werken. We gaan daarom het venster vergroten. Klik op het vergrootglas (zie afbeelding 2). En klik daarna met de linkermuisknop 3x op het witte vlak. Het venster wordt vergroot. Bovenin het venster wordt de huidige naam van het plaatje en de vergrotingsverhouding 3:1 aangegeven.

Om terug naar 1:1 te komen klik je met rechtermuisknop op het plaatje. Probeer dat maar eens enkele keren. Wil je meer detail, vergroot dan tot 5:1 of meer.

Picture resized

Als je PSP voor het eerst gebruikt kan het zijn dat de stijlen nog gesloten staan zoals op onderstaand plaatje. Elk gereedschap die je in de verticale kolom ziet op plaatje 2, kan ingesteld worden met een eigen stijl. Ik ga nu het gereedschap potlood (staat onder de letter A) op de stijl zetten die ik nodig heb.

Picture resized

Op het vlak waarnaar de bovenste pijl wijst zie je rechts een zwart pijltje. Als je daar op klikt opent het stijlenvenstertje. Er zijn vier opties: effen, gradient, patroon, en geen stijl.
Wij kiezen de kwast, effen (solid).

Doe het zelfde met het vlak waarnaar de onderste pijl wijst.
We hebben nu het potlood op solid/effen gezet. Nu moeten we nog de kleur kiezen. Klik daarvoor op het vlak vlakonder het woord styles. In het geopende venster kies je zwart uit de basiskleuren. Doe hetzelfde met het vlak vlakboven het woord textures. Kies ditmaal wit. Het bovenste vlak is de voorgrondkleur en het onderste vlak de achtergrondkleur. Het ziet er dus zo uit (zie hieronder). Vink ook het vakje aan bij lock. Dit vergrendeld de stijlen zodat elk gereedschap dezelfde stijl gebruikt.

Picture resized

Als we op het gereedschap potlood (draw) klikken verschijnt er normaal een optie-venstertje voor het huidige gereedschap. Verschijnt dit venstertje niet, klik dan in de horizontale gereedschappenbalk op gereedschap-opties (zie hieronder).

Het gereedschap-opties_venster voor het potlood ziet er als volgt uit (zie plaatje hieronder).

Picture resized

Stel jouw potlood precies zo in.
Kies freehand, lijndikte 2 pixels, lijnstijl solid, en vink antialias aan. Wil je strakke rechte lijnen tekenen verander je freehand, in enkele lijn. Antialias zorgt ervoor dat de lijnen zachte randen krijgen. Oefen met het potlood op het witte vlak. Probeer eens een mooie cirkel of een golvende lijn te tekenen. Met Ctrl Z, wis je elke afzonderlijke eerdere actie in terugwerkende volgorde.

Verder met de animatie.

Stap 3

Ik stel mijn potlood in op freehand, 2 pixels dik, antialias aan.
- Eerst teken ik het kanon. Nu dupliceren we het eerste plaatje. Hiervoor druk je op Shift D. Klik weer in plaatje 1 en teken het stok-figuurtje erin. Eerst teken je een ovaal op de plaats waar je het hoofd wil.
Wis elke foute ovaal met ctrl-Z tot dat je tevreden bent. Teken daarna pas het volgende deel van de tekening. Later iets wissen kan maar dat is dan eigenlijk met wit over de zwarte lijnen gaan. Hiervoor zet je de voorgrondkleur op wit. Dit kun je snel doen door op het dubbele pijltje te klikken tussen het zwarte en witte vlak in het kleurenpalet. Ook teken ik nog een lontje met een vlammetje. Hiervoor kies is lijndikte 1 pixel voor wat fijnere lijnen.

Plaatje 1 is klaar.
Sla het op als gif. Noem het bijv. kanon1. Kies uit de lijst onder de bestandsnaam het formaat waarin je je plaatje wil opslaan. In dit geval kies je gif (CompuServe Graphics Interchange) ergens bovenaan in de lijst. Animaties zijn altijd in gif.

Resultaat:

Stap 4

Klik op plaatje 2 die we eerder gedupliceerd hadden. Daar staat alleen het kanon op. Dupliceer het nogmaals, zet de lijndikte van je potlood op 1 pixel en teken een effect van een explosie rond de uitmonding van het kanon. Als je tevreden bent sla dan dit plaatje op als kanon2.gif. Als je op papier een voorbeeld gemaakt hebt van de verschillende frames, weet je ook wanneer het handig is om een duplicaat te maken. Het is een beetje net als schaken, je moet enkele stappen vooruit kijken.

Resultaat:

stap 5.

Klik met de muis op het andere duplicaat waarop ook alleen het kanon staat.
Klik op het vergrootglas. En klik daarna met de linkmuisknop 3x op het witte vlak van het plaatje. Ik stel mijn potlood in op freehand, 1 pixel dik, antialias aan.

- Nu tekenen we het stok-figuurtje hoog in de rechterbovenhoek. Om diepte effect te creŽren moet het stok-figuurtje kleiner worden getekend. Daarom hebben we de lijndikte ook ingesteld op 1 pixel.
Teken altijd de moeilijkste delen, zoals cirkels en ovalen het eerst. Makkelijker wordt het als je het eerst op papier oefent, je ziet dan beter hoe groot en waar je moet tekenen.
Teken dan het figuurtje in PSP. Als je tevreden bent, sla het derde plaatje op als kanon3.gif

En zo verder

We maken duplicaten, als het van belang is dat de lijnen van vaste punten precies gelijk vallen en dus geen bibberende animatie ontstaat. Als op het volgende plaatje niets van het eerder plaatje komt, is het het simpelste om een nieuw bestand te openen.

Open Bestand en kies Nieuw:
Een venster verschijnt. Stel het het aantal pixels op 95 x 95. Kies pixels en zet achtergrond kleur op wit. Klik dan op OK.
Klik op het vergrootglas. En klik daarna met de linkmuisknop 3x op het witte vlak. Teken dan het volgende frame.

Het tekenen gaat zo steeds maar verder. In deze animatie zitten 19 frames. Ik ga niet elk frame hier uiteenzetten. Het principe is wel duidelijk denk ik. Hoe meer frames hoe zwaarder de animatie wordt. Avatar's mogen 10 kb zijn op deze webstek. Hou het simpel dus.

Er zijn nog veel meer dingen te vertellen. Die komen echter vanzelf aan bod als de behoefte daar is. Oefenen met tekenen en experimenteren daar leer je veel van. Zit je ergens mee, vraag het dan.

De animatie genereren

Als alle (19 in dit geval) frames klaar zijn en opgeslagen als kanon1.gif. t/m kanon19.gif, kunnen we AnimationShop (AS) openen. Dit kan vanuit PSP via Bestand/Jasc software Products. Of je opent een ander animatieprograma. In AS kies je file/animation wizard. Deze wizard helpt je heel simpel stap voor stap de animatie instellen.

1. Kies same size. En ga verder.
2. Kies opague. En ga verder.
3. Kies bij beiden de eerste optie. En ga verder.
4. Kies eerste optie loop. En zet frame delay voorlopig op 10 (100 is een seconde)
5. Klik add image.
6. Ga naar de map waar je al je kanon-bestanden hebt staan en klik ze met ctrl ingedrukt allemaal aan. Klik OK.
7. Zet de frames op volgorde als ze dat niet staan. Dit doe je door het bestand te selecteren en omhoog of omlaag te verplaatsen.
8. Klik volgende en dan voltooien.

Om de animatie te bekijken klik je op view/animation. De frame delay kun je voor elk frame apart instellen. Klik met rechtermuisknop op een frame en kies frame properties. Je kunt daar de vertragingswaarde, die we eerder voor alle frames op 10 lieten zetten, verhogen of verlagen. Meestal zet ik het beginframe op 60. Elk frame mag een ander waarde hebben. Door te experimenteren kun je de beste waarde (naar smaak) voor elk frame vinden. Ben je tevreden kies dan "File/Save as" en volg de aanwijzingen. Standaard instellingen zijn meestal goed. Een mindere kwaliteit instellen kan nodig zijn om de animatie minder kb's te laten worden.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Advertentie

hamertjetik.1

Superlid
Superlid
Antw.: 4525
Zo Okt 11, 2009 6:46 pm Reageer met quote

pfffffffffffffffffffff...........................gelukt Laughing Laughing Laughing Laughing

moet nog wel veul oefenen hoor!!!!!

Het leven larderen met een vleug spiritualiteit, veel plezier en ondeugd.

Laatst aangepast door hamertjetik.1 op Zo Okt 11, 2009 9:30 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

hamertjetik.1

Superlid
Superlid
Zo Okt 11, 2009 8:26 pm Reageer met quote

Je uitleg is trouwens perfect Hagar......mes compliments..... heb het allemaal mooi opgeslagen en uitgeprint. hello2

hagar.1

Superlid
Superlid
Zo Okt 11, 2009 9:03 pm Reageer met quote

[Paus accent]Dank je voor die bloemen.[/Paus accent]

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

hagar.1

Superlid
Superlid
Wo Okt 14, 2009 4:59 pm Reageer met quote

Om het niet te veel te laten worden heb ik eerder niets verteld over werken met lagen. Maar als je met lagen werkt kun je de objecten in iedere afzonderlijke laag blijven verschuiven.

Ik ga dat illustreren door middel van een simpele ladder-op-klim-animatie.

Stel je tekent een plaatje met een ladder met het stok-figuurtje erop. Hoe kun je het stok-figuurtje simpel omhoog plaatsen zonder veel gummen en bijwerken?

Stap 1

Start PSP en open Bestand en kies Nieuw:
Een venster verschijnt. Stel het het aantal pixels in voor de hoogte en breedte van het eerste plaatje.

We maken wederom een bewegende Avatar van 95 x 95. Kies pixels en zet achtergrond kleur op wit. Klik dan op OK.

Eerst gaan we het lagenpalet openen. Klik daarvoor op de knop lagenpalet in de menubalk (zie hieronder).

Het lagenpalet verschijnt met nog alleen de achtergrondlaag.

Stap 2

Klik op het vergrootglas. En klik daarna met de linkermuisknop 3x op het witte vlak. Het venster wordt vergroot. We tekenen er nu een ladder in.
Stel je potlood in. Ik kies enkele lijn 2 pixels dik, antialias aan, kleuren zwart en wit, en lock.

Omdat we rechte lijnen gaan tekenen, kan het handig zijn om een raster in te stellen om. Ga daarvoor naar View/beeld en kies 'Change grit and guide properties'. Stel horizontaal en verticaal in op 10 pixels. De kleur van de lijnen mag je zelf kiezen. Ik heb het op grijs staan. Klik dan op OK.

Het raster is nu ingesteld. Klik view en kies grit om het raster aan te zetten. Om het weer uit te zetten kies je weer view/grit. Probeer dat maar eens.

Met het raster aan is het gemakkelijker om lijnen te trekken. Kies potlood en teken een schuine verticale lijn naar beneden vanaf 20 pixels naar 0 pixels. De tweede schuine verticale lijn vanaf 50 pixels naar 40 pixels. Onderaan in de taakbalk van PSP zie je de coŲrdinaten.

Picture resized
De achtergrondlaag is klaar.

Stap 3

De volgende stap is het maken van een transparante laag op de achtergrondlaag.
Kies layers/lagen, en dan 'new raster layer' en klik OK.
Op het plaatje is schijnbaar niets veranderd, maar als we in het lagenpalet kijken zien we dat er een laag is toegevoegd. (Zie hieronder)

Stap 4

Doe Ctrl N en klik OK. Een nieuw bestand van 95x95 werd geopend. Teken dan het stok-figuurtje en zorg dat de handen ongeveer zo ver uit elkaar staan dat ze straks uitkomen op de verticale lijnen van de ladder. Gaat iets fout kun je net als anders met ctrl Z wissen.

Picture resized

Als je het stok-figuurtje klaar hebt kies dan in de gereedschappenbalk het selectie gereedschap "magic wand". Klik daarmee op het witte vlak naast het stok-figuurtje. Ga dan naar de menu balk en kies selections/invert. Je zult zien dat nu alleen het figuurtje geselecteerd is. Doe CTRL C (kopieren). Het plaatje kun je het beste open staan, misschien heb je het nog nodig.

Dit waren de voorbereidingen voor de animatie-plaatjes.

Stap 5

Ga nu weer nu naar het eerste plaatje met de ladder en de transparante laag (klik op blauwe rand). Controleer in het lagenpalet of laag1 geselecteerd (blauw) is.
Doe dan ctrl E. Het figuurtje dat je zojuist met crtrl C had gekopieerd wordt in de laag geplakt. Je kunt dit figuurtje met een selectie gereedschap neer zetten waar je wil. Ik zet het zodanig op de ladder neer dat ik maar net een stukje van het hoofd zie.

Picture resized

Als je tevreden bent met de plaatsing druk dan Shift D en sla dit duplicaat op als ladder1 in gif-formaat en sluit het plaatje door op het X te klikken.

We gaan terug naar ons eerste plaatje met de lagen. klik op de blauwe rand om te activeren. Zorg dat je een selectie gereedschap hebt en pak het figuurtje bij zijn kop en sleep het een stukje hoger op de ladder.

Picture resized

Als je tevreden bent met de plaatsing druk dan Shift D en sla dit duplicaat op als ladder1 in gif-formaat en sluit het plaatje door op het X te klikken.

Dit blijf je herhalen totdat het stok-figuurtje helemaal de ladder op is. Let er wel op dat zodra de voeten in beeld komen, dat die dan ook telkens op een laddersport horen te staan. Wink

Genereer daarna van je plaatjes een animatie.

Ben je niet klaar en wil je later verder gaan, sla dan het plaatje met de lagen op als psp-formaat.

hamertjetik.1

Superlid
Superlid
Wo Okt 14, 2009 7:37 pm Reageer met quote

Handig hoor die uitleg, 'k maak er een boekwerkje van. pff het moeilijkst is het tekenen met je muis, ben dus al driftig aan het oefenen maar 't kan nog niet door de ballotage, beperk het tot de weekends want het is zo verslavend als wat en dan loopt hier helemaal uit de klauw.

'k had een rennend poppetje gemaakt maar die had in de animatie steeds 3 benen, 'k moet denk ik bij de opvolgende plaatjes 1 been tekenen.
Op de bank ligt een tekenblok om 's avonds wel nog wat figuurtjes te tekenen.

hagar.1

Superlid
Superlid
Wo Okt 14, 2009 10:04 pm Reageer met quote

Weet je HT, dat je ook een leuke animatie kunt maken met foto's. Voorbeeldje; Als jij een beeldje maakt en je maakt eerst een foto van het onbewerkte blok, en dan steeds een foto van de vorderingen. Als je de foto steeds van af het zelfde vaste standpunt maakt, kun je na verloop van tijd het hele proces in animatie laten zien. Leuk voor op je webstek. Anderzijds kun je van zo'n beeldhouw-animatie ook een getekende versie maken.

Tip: Als je een animatie weet te vinden waarop een rennend mannetje te zien is, kun je die animatie laden in AS. Dan krijg je alle frames te zien en zie je ook hoe de benen gedaan zijn.

hamertjetik.1

Superlid
Superlid
Wo Okt 14, 2009 10:28 pm Reageer met quote

Wouw ik heb het even uitgeprobeerd met een bestaand plaatje, te gek wat handig, zie je de opbouw, 'k had er al een heel oud boek over de opbouw van tekenfilms bij genomen.

'k heb uitgeprobeerd om een foto in zo'n aangepast frame te krijgen maar dat lukt me niet, kan hem wel gewoon via`~ open ~ binnen halen in JPS.... nou ja, snap je wat ik bedoel?

trouwens goed idee van mijn beelden, als ik bovenstaand snap hoop ik dat het lukt.

hagar.1

Superlid
Superlid
Wo Okt 14, 2009 10:48 pm Reageer met quote

hamertjetik schreef:
'k heb uitgeprobeerd om een foto in zo'n aangepast frame te krijgen maar dat lukt me niet, kan hem wel gewoon via`~ open ~ binnen halen in JPS.... nou ja, snap je wat ik bedoel?

Als je een foto geopend hebt in PSP kun je hem met ctrl C kopiŽren en in het andere frame plakken met ctrl E. Maar als de foto groter is dan de maten van het andere frame zal alleen een deel van de foto zichtbaar zijn.

hamertjetik.1

Superlid
Superlid
Do Okt 15, 2009 8:46 pm Reageer met quote

Hagar 'k heb even een proefje gemaakt met bestaande foto's van een beeld, 'k denk dat je zoiets bedoelt voor mijn site. 'k heb de snelheid op 80 gezet of is het mooier om nog langzamer te doen. Het frame gewijzigd in Widt 100 / Heigh 100, paste mijn foto's na verkleinen beter in.

hagar.1

Superlid
Superlid
Do Okt 15, 2009 9:20 pm Reageer met quote

Je mag de animatie ook gerust groter maken, HT. Bijvoorbeeld 200 x 200. De stok-figuur-animaties maakte ik 95x95 omdat ze dan op avatar formaat zijn.

De snelheid is, denk ik, goed. Voor details moet men de statische en grotere foto's bekijken. Een animatie is meestal een blikvanger.

Ik heb vanmiddag ook wat zitten knutselen. Zie hieronder het resultaat in 9 frames.

Hetiszohetis.1

Superlid
Superlid
Antw.: 6148
Do Okt 15, 2009 9:33 pm Reageer met quote

Petje af salut voor de maaksels die ik hier zie en de uitleg.
Ik hoop dat dit nog heel lang blijft staan.
Heb nu nog niet de gelegenheid om uit te proberen.
Het lijkt me hartstikke leuk om te doen.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

hamertjetik.1

Superlid
Superlid
Do Okt 15, 2009 9:34 pm Reageer met quote

oke ,daar maak je dus ook het plaatje groter mee, dat was nog niet helemaal tot me doorgedrongen. Ben gewoon wat gaan spelen omdat mijn foto niet paste.

Met de foto animatie zit ik al op 52kb met 8 plaatjes, terwijl de getekende ong. 3/4 kb zijn Hoeveel kb kan zo'n animatie hebben?

Tja...... lekker spelen achter de pc, ik zat vandaag naar het kamerdebat te kijken en kon dus ondertussen mooi spelen. 'k grijp gewoon elk moment aan. Wink pffff 'k ga maar wat kaboutertjes zoeken voor de huishouding.

hamertjetik.1

Superlid
Superlid
Do Okt 15, 2009 9:37 pm Reageer met quote

Hetiszohetis schreef:

Ha Hizhi, leuk he, je kan alles selecteren en copieren naar word, dan heb je het altijd nog op je pc. groetjes

hagar.1

Superlid
Superlid
Vr Okt 16, 2009 12:03 am Reageer met quote

hamertjetik schreef:
Met de foto animatie zit ik al op 52kb met 8 plaatjes, terwijl de getekende ong. 3/4 kb zijn Hoeveel kb kan zo'n animatie hebben?

In principe is er geen limiet voor een animatie, denk ik. Maar om die animatie te kunnen laten zien wordt wel de laadtijd langer bij hele grote animaties. En daardoor ook het dataverkeer.

De grootte wordt mede bepaalde door het aantal kleuren dat gebruikt wordt 16 kleuren is lichter dan het maximale 256 kleuren.

Meestal hebben fora een limiet ingesteld voor afbeeldingen. Zeker voor bewegende avatars is dat heel vaak zo, omdat een avatar erg vaak geladen wordt in tegenstelling met een los plaatje dat iemand normaliter maar eenmaal plaatst. Ik geloof zelfs dat op deze webstek bewegende avatars niet toegestaan zijn.

Hetiszohetis.1

Superlid
Superlid
Vr Okt 16, 2009 12:17 am Reageer met quote

hamertjetik schreef:
Hetiszohetis schreef:

Ha Hizhi, leuk he, je kan alles selecteren en copieren naar word, dan heb je het altijd nog op je pc. groetjes

Aha, als dat met plaatjes en al kan, ga ik dat gelijk proberen thumleft

hamertjetik.1

Superlid
Superlid
Vr Okt 16, 2009 1:44 am Reageer met quote

Hetiszohetis schreef:

ja dat kan hoor en als het niet lukt pb dan maar je mail, krijg je het van mij. slaap lekker

Hetiszohetis.1

Superlid
Superlid
Vr Okt 16, 2009 2:12 am Reageer met quote

hamertjetik schreef:
Hetiszohetis schreef:

ja dat kan hoor en als het niet lukt pb dan maar je mail, krijg je het van mij. slaap lekker

Dank je wel, jij ook.

En natuurlijk lukte het niet Rolling Eyes

Heb vervolgens het juiste moment afgewacht en bij manlief gedropt.
Zie nu je aanbod, waarvoor dank.

hamertjetik.1

Superlid
Superlid
Vr Okt 16, 2009 5:41 pm Reageer met quote

'k dacht dat ik een berichtje geplaatst had maar ontdek nu dat het er niet staat. Inmiddels heb ik een grotere animatie van het beeld gemaakt voor op mijn website en het geplaatst, echt kicken hoor Hagar. Dank voor de tip. Hij staat bij beelden 2007-2008

'k sta open voor kritisch kommentaar hoor Wink want het is voor mij ook nog steeds uitproberen en leren.

hagar.1

Superlid
Superlid
Vr Okt 16, 2009 9:07 pm Reageer met quote

hamertjetik schreef:
'k dacht dat ik een berichtje geplaatst had maar ontdek nu dat het er niet staat. Inmiddels heb ik een grotere animatie van het beeld gemaakt voor op mijn website en het geplaatst, echt kicken hoor Hagar. Dank voor de tip. Hij staat bij beelden 2007-2008

'k sta open voor kritisch kommentaar hoor Wink want het is voor mij ook nog steeds uitproberen en leren.

Het ziet er goed uit HT. Wel is het jammer dat sommige foto zwarte randen hebben. Ik heb vanmiddag nog een beeldhouw-animatie voor je gemaakt.

Er komt nog een vervolg op.

Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk